Ekonomist
Далеко мању стабилност показује приходи од посредних пореза. У место стабилности они су јако променљиви према приликама : дају повећане приходе при повољним а смањене приходе при неповољним приликама. Јача или слабија променљивост зависи у првом реду од извора порезаних објеката : ако су порезани артикли апсолутно потребни, онда ће променљивост бити мања; на против, она може бити врло велика код артикала који су предмет луксузне потрошње.
За приходе од такса теже је утврдити неко стално правило, из простог разлога, што сви законодавци, па то је случај и код нас, квалификују као таксе и оне приходе који са таксама немају никакве везе. Ти приходи, који су погрешно убрајани у таксе, показују већу или мању стабилност према томе, да ли по својој природи улазе у непосредне или пак у посредне пореве. Праве таксе пак т. ј. приходи које држава наплаћује од појединаца као еквиваленат за услуге које им пружају државне институције, — показују у овом погледу велику сличност са посредним порезама т. ј. повећавају се при повољним, а јако опадају при неповољним економским приликама.
Најмању стабилност односно највећу променљивост показују приходи приватно правне природе т. ј. приходи од државних предузећа: слично приходима појединих предузи мача ови приходи могу при рђавој коњуктури да покажу врло јака подбацивања, па евентуално и да потпуно изостану.
Једва је и потребно нагласити, да већа или мања стабилност односно јача или слабија променљивост појединих врста државних прихода, не може остати без утицаја на државно буџетирање. За буџет у коме предоминирају приходи из стабилних (постојаних) извора, дакле за буџет у коме предоминирају приходи од непосредних пореза, много је лакше правити буметске превизије но за оне буџете, у којима предоминирају приходи из оних извора који су према коњуктури нестални и променљиви. Код ових последњих буџета постоје увек једна од две опасности: (1) или да буџетом предвиђени приходи подбаце —- ако су превизије прављене са много оптимигма у погледу на економску коњуктуру — и да услед тога многи државни расходи буду избрисани, а односне државне потребе остану незадовољене (или да и те потребе буду задовољене али по цену буџетског дефицита); (2) или да стварно наплаћени приходи буду знатно већи од оних који су буџетом предвиђени — ако