Ekonomist
950
ШИ. Предлози за национализацију веишиналнтг оселезнита.
Друштва вициналних железница и то: Бачко-бодрошке Уједињене, Чантавирска, Дунавско-Савска, Лоњскопољека Рума—Кленачка, Славонска, Вршац—Ковинска, Јужно—Дунавска, Крижевци—Бјеловар—Вировитица—Барч, СомборСтарибечеј, Подравско—Посавске Сједињене, Суботица—Богојево— Паланка, Винковци— Брчко, Петроварадин— Беочин, Чаковес— Загреб (Загорска), Вараждин—Голубовец и ЗабокСтубице са својом мрежом од округло 1600 км упутила су још 25. Августа 1923. министарству саобраћаја молбу, да се изврши нострификација за поједине вициналне жељезнице од стране тадање угарске владе издатих конвенција, пи да се утврде услови експлоатације тих вициналних железница у односу спрам државних железница Краљевине СХ С., нарочито да им се признаду досадање концесије са изменама, како их захтева нови суверенитет краљевине СХС, те да се регулишу остала још нерешена важна питања и правни односи.
Пошто се је министарство изјавило спремним, да ступи у преговоре, представници интересованих друштава узели су поновно у претрес сва главна питања, нарочито питање нострификације концесија, измене друштвених правила п утврђења услова експлоатације, те су за решавање тих питања изнели у септемору 1924. следеће предлоге, који су ради лакшег прегледа разврстани према тим пштањима и којима су придодати разлози за оправдање самих предлога.
[. Концесијске исправе: Права и дужности из појединих концесијских исправа, издатих Ba градње и рад вициналних жељезница, творе садржину привилегије, гарантоване од државне врховне власти, па према томе се и не могу једноставно изменити. Према том правном начелу могу се у концесијским исправама извршити само такве измене, који су нужне да се истакне врховно право (суверенитет) Краљевине СХС.
У том је погледу од највећег значаја, да се суме ефективних грађевних M инвестиционих трошкова, пзражене у концесијским исправама у предратним аустро-угарским златHIM крунама пренесу бев измене у златној вредности, јер и дотичне железнице потичу из капитала златне вредности, па и данас репревентују потпуну златну вредност.
Према томе имао би се при нострификацији концесијских исправа грађевни и инвестицијони капитал. вициналних же-