Ekonomist

325

статистичких установа. Вертикална централизација је, према томе, код нас предодређена стицајем прилика и правним основима државне организације.

Па ипак ако се нису хтели и нису могли оставити статистички уреди у досадашњим покрајинама, пл нису предвиђене статистичке екеповитуре, по једна за неколико области, требало је бар пројектом установити статистичке референте код великих жупана, по једног или по два за сваку област, према величини и значају области. Ако је правно немогуће и стварно штетно остављати ван центра државе статистичке установе, које би имале самосталан делокруг посла и пуну статистичку надлежност, ништа није сметало установљењу референата који би били органи Дирекције и имали једну статистичко-административну надлежност. Њихове би дужности биле да статистичке листиће (questionnaires), KOJe Дирекција шаље, спроводе појединим надлештвима у области, да се старају за благовремене одговоре, да констатују њихову формалну исправност п само понекад, изузетно, да састављају најсумарније и најпростије табеле са претходним резултатима (кад су подаци хитно потребни Дирекцији, тако да није могуће за прву употребу чекати враћање листића). Ако би с временом ми имали довољан број статистичких стручњака, могла би се надлежност ових референата и појачати односно проширити. Дотле пак, они би били врло корисни и учинили би да се сваки посао у Дирекцији свршава брже и сигурније. Ако би се на ово приметило да би они скупо стали Државу и да се, у интересу штедње, не би могли постављати, ми би одговорили овако. И сада, бар по један чиновник код сваког великог жупана ради послове које поједина надлештва траже од области у статистичком циљу, или чак и неколико чиновника по један одн. два сата дневно, поред тога што се тим истим послом баве и одређени референти среских начелника, окружни протојереји и т. д. Што је најважније, они све те послове раде узгред, без стручности, без вежбе и рутине и преко воље; сви они сматрају статистички рад досадним и наметнутим. Статистички референт код великог жупана стајао би у директној вези са Дирекцијом, био би јој непосредно потчињен, и њему лично, а не великом жупану, она би се обраћала за потребне податке. Ако би и био постављен од Министра Унутрашњих Дела, то би могло бити само на предлог или по пристанку Дирекције. Свакако би било боље да га поставља министар у чијем се