Ekonomist

564 ј | je

саја, dobiti izravna veza Beograd Split. Međutim ta veza, od Које Još nije izrađen ni jedan jedini kilometar, biti će duga cca 750 kilometara ili 90 kilometara više nego što Je udaljenost BeogradUna—Split. Dapaće udaljenost Beograd —Una—5Split biti će manja nego što bi bila udaljenost Beograd —KSarajevo—oKTLetković ili Beograd—Sarajevo—Metković—-OZPloče i to za cca 40 kilometara, pri ćemu ne smijemo zaboraviti da luku u Pločama treba izgraditi od kamena temeljca.

Prema tome možemo uslvrditi da izgradnja pruge preko Une u glavnome rješava spoj naše države sa glavinim lukama JadransDoduše Južno dalmatinske luke ne bi time bile povezane sa željezničkom mrežom naše države, u prvom redu sa mrežom u Južnoj i Sjevernoj Srbiji, za koje krajeve one bi imale služiti kao naravan izlaz na more. Doduše po izjavi ministra saobraćaja imalo bi se kasnije pristupiti izgradnji normalno iračne pruge Sarajevo Višegrad Kotor pa bi se time ostvarila i pruga Beograd Kotor. Nu kad uzmemo n obzir da bi ta pruza vodila preko Tuzle, Doboja i Sarajeva što sve odviše leži udaljeno od poteza Beograd Kotor, jasno Je da sve kad bi se ta pruga i izoradila ona za Kotor ne bi ništa značila, budući da bi udaljenost Beoorad Kotor iznosila oko 800 kilometara pa već radi tarifa na toj se pruzi ne bi vršio nikakav saobraćaj.

Za Kotor Jedino pruga koje će mu moći dati nešto života biti će produljenje pruge koja po ovoj Uredbi već dolazi od Peći preko Степе Gore na Kotor. Na taj način skoro sva Srbija, inklusivno Beograd, našle bi preko Kosova ı Metohije najbolji izlaz na more.

Uredba o gradnji željeznica ima i tu veliku manu što ona svenormalno tračne pruge koje idu ka moru ne vodi do jedne naše luke već će one u svom glavnom djelu ostati neizgradnjene. Тако ргиса prema Splitu ı Mostaru biti će izgrađena samo do Sarajeva (kad je Uredba bila predložena Pinansijskom Odboru mislilo se samo do Doboja), a pruge Ко је idu ka Kosovu završavaju kod Peći. Time su obe ove pruge krnje. Tek onda kad bi se prva pruga dovela na more do Splita a druga do Kotora one bi značile jednu organičnu cjelinu ı upopiunjavale bi našu željezničku mrežu. Ovako pruga do Peći nema nikakovo drugo značenje nego da lakše snabdjeva one naše irupe koje su na sjevernoj granici Albanije. Mi bi teško mogli nekoga uvjeriti da ta pruga nije isključivo strategijskog karaktera. -

Mi smo već naglasili da će veza Beograd Tuzla Sarajevo Split biti za 90 kilometara dulja od pruge Beograd Una Split. Iz toga