Ekonomist

726

По истом принципу има да се реши и питање о томе под којим условима ће држава примити на себе одговорност ва радње тав. фактичкит функционера. Природно, то питање значи, кад бе се једно такво лице сматрати ва функционера и његове радње за пуноважне. Проф. Жез, који је први систематски обрадио ово питање на врло интересантан начинт, мако прави равлику између функционера који су неправилно постављени и правих фактичких функционера који нису никако ни постављени, при решавању овога питања сматра као одлучан момент да ли је било вероватно да је један функционер прави функционер, под претпоставком да је у многим случајевима (управо у једној категорији случајева) то у интересу континуптета функција или у интересу мира, али по нашем мишљењу можда не водећи довољно рачуна о томе да и појединци имају дужности у иввесним ситуацијама да знају кад се један човек има сматрати ва функционера и да имају права да се бране. Основа одговорности државе за радње таквих органа лежи дакле у томе, што њихова акта имају правну вредност. Ако би се пак хтело да испита зашто имају вредности, закључило би се да на крају крајева основ лежи у ризику државе, на име у томе што је било могуће да се појави јелан такав случај било да је било баш потребно и корисно или да је просто тако морало бити под претпеставком да се тиме одрmana правни поредак. Тако бар нама ствар изгледа. Што се тиче проф. /Жеза, он нарочито наглашава, као што је речено горе, момент да је народ могао оправдано веровати пли још ув то да је народ одобрио, пристао. Овај момент, му је нарочито важан у револуционарном добу. То је принциплелно оправдано, пошто је чак и идеално да право бавира на свести. Али проф. „Кез претерује када акта револуционарних органа сматра као обавевна за владу која дође: нова влада ће радити само по своме нахођењу пш може признати, али не мора акта раније владе.

То «важи како за делимичну рестаурацију власти у доба револуције тако ва потпуну која се није могла одржати. Јер сваки нов правни поредак чини почетак ва себе и није везан ранијим. Другим речима правна акта једног фактичког функ-= ционера могу да важе само кад се одржи иста група на власти, пи онда ће основ Ba вредност аката фактичких функционера

1'Тев ртпстрез обпегеаих, 1911. Одељак Шез Гопспоппате5. де Та