Ekonomist

24

реорганизације биле веома различите, то п тај појам нема свуда исто значење. На конференцији привредника 5, децембра 1927. год. није се могло доћи до сагласности шта управо означава тај појам »комерцијализација« код реорганизације државних железница, што је сасвим разумљиво, пошто он у својој форми крије различиту садржину.

Кад не можемо да дамо тачну дефиницију термина »комерцијализације« онда да видимо која је главна карактеристика експлоатације железница на комерцијалној основи7

Једно приватно трговачко предузеће разликује се од др_ жавног предузећа организованог на бирократској основи у томе, што трговачко предузеће мора бити рентабилно бар толико да само себе издржава и да даје још иззестан чист профит на уложени капитал; док државно предузеће, ако не задовољи том основном захтеву рентабилности оно у случају дефицита не пада под стечај, већ тај дефицит покрива директно из општег државног буџета прихода. То је дакле главна база, на којој почива једно предузеће организовано на комерцијалној основи.

Али није да се ове две организације разликују у самој бази на којој почивају, оне се разликују и по својој унутарњој организацији и то како оној општој тако -нарочито и у детаљној, Организација на бирократској основи има многобројне надлежности, са многим формалностима које се често сматрају важније од суштине, те је рад спор и нерационалан, Код бирократске организације предузећем управљају извесни невидљиви

"апарати, а личности се губе, због чега није могуће утврдити, ко је одговоран за рад. Код комерционалне организације пословима предузећа управљају личности са пуно слободе и инидијативе и природно са потпуном одговорношћу, Код комерционалне организације тежи се да, ослобођавајући се разних формалности, искористи у пуној мери радна снага и материјал, док је то код гломазне и форма: листичке бирократске администрације немогуће,

Личности код комерционалне организације налазе свога пуног изражаја, јер је лична иницијатива баш главна одлика ове организације, док се личности у бирократској организацији губе: оне ту постају фигуре, које се механички покрећу по унапред утврђеном путу.

Али оно што је важно истаћи и подвући јесте факат, да се административна организација управе код експлоатације