Ekonomist

28

тај начин управљања схвати и правилно примењује. Међутим код досадање наше организације тако је укорењен код особља бирократски дух, да би моменгално стављање експлоатације на потпуно комерцијалну базу створило једну пометњу, јер "један чиновник, који је годинама писао акта пишиљао их другоме на надлежност, неће се моментално умети наћи кад га од једног савршечог бирократе направите одједаред трговцем.

Најлакша је ствар написати закон и у њељу ставиги да се експлоатација врши на комерпионалној основи, али усадити у дух особља те нове методе ствар је поступности и времена. За то је образовање особља по стручним железничким школама један услов да се може администрација усавршити.

(Све европске железнице пре него што су постављене на комерционалну основу прошле су кроз једну прелазну фазу, у којој су за ту велику реформу извршене припреме; сувишно је m говорити, да је та поступност нарочито код нас неопходна.

Што се тиче упрошћавања администрације ту је ствар знатно простија. Имала би се уредба од 1921. год, узети за базу и из ње избацити све оно што није саобразно принципима нове организације, па је после у примени дотеривати.

На првом месту има се укинути Генерална Дирекција која иначе по ослобођењу дуго није постајала. Њена оделења пренети у Министарство Саобраћаја, које треба што боље организовати, Исто тако укинути Помоћништво Мин, Саобраћаја, као надлештво, тако, да стручна оделења Министарства без икаквих посредника могу општити директно са оним, који има право решавања, а то је Министар.

Да би се од свих тих оделења у Министарству направила једна целина, установила би се једча врста Железничког Одбора, састављеног од свих начелника оделења, а за Председника имао би се одредити један од тих начелника. Тако је Немачка организовала своје железнице после рата, кад је извршила уједињење свих мрежа. Тај Одбор држао би с времена на време седнице и неби се бавио ситницима, већ само најкрупнијим питањима у којима су ангажовани интереси више оделења,

Поред тога Министарство би требало да образује као засебно тело Активну Контролу или Генералну Инспекцију, у којој би били само контролни инспектори, који би контролисали екзекугивне органе по пругама о чему би реферисали директно Министру,