Ekonomist

|| < | | | 169

непосредно сб произвођача по цени коју ће утврдишт споразумно са дотичнам бдуванитским задругама пили јавним надметањем. Ако -се погодба не може постићи непосредно, цена Ће се ушвр= дати комисијски на основу тржишних и берзанских цена. Коми= сију састављату: представник Управе Пржавних Монопола, један члан представник дуванџиске задоуге и један представник дуванилске задруге п један члан кога њих двојица изаберу. Првенствено право на откуп дувана ша ноље бербе Управа ЛДрожавних Монопола моде искористити нтјолље до краја јануара, шако да об 1. фебруара пропавођачи могу отпочети продају за извоз.

8. Сав прешекла дуван који упрлва драсавних монопола не ошкупла 02 означеног рока произвођачт пмају право продавати га ва извоз трговичма ила заступништма страних фабрика у самој земљи илл на страшл. Трговит у земљи (домаћи или страни) и ваступитци страних фабрика купљена бунан или ће одмах извовитит, ишли ће гл смештати у своје пли закуп= љене магацтне, тде се ће манппултсати под контролом монополских органа све док не буде извезен. То вредл и кад ста= рање о извозу приме на себе месне дуванишске задруге или њиховл савези.

9. При изнову дувана плаћа се извозна цлрина која се одређује финансиским законом, али која не сме прећи 209/, 608 тродсшине односно продајне вредности, Приход од наплаћене извозне царине служсиће првенствено за унапређење културе дувана, осоошто: ал оснивање и одржавање оглгдиих и селекционих станица, за суабшјање болести и штеточина на бдувану, за оснивање и одрожавање једног централног завода за обезбеђење диванских садова противу штгта 00 града и друглх Иран непогода, за кредитптрање бдуванџијских задруга. нарочито ради подизања сушница и магацина, за приређивање тодшињчх земаљских ивло= жаба дувана пи награђивање најбољих произвођача, за помагање редовног излагања дувана на излодебама M сајмовима у земљи IL на страни и т. O.

10. Блаже одредбе овога закона, као: техника контроле, књиге које ће се нодити, однос задруга и задругара према Управи ЛДродсавних Монопола и њеним органима, регулисаће се нарочитим правилником.

Предложене основе, као што се види из упоређења са одсеком петим закопа о монополу дувана, не мењају ниуколико суштину и дух монополског закона. Међутим, на другој страни пружају могућност производњи дувана да се развије до највеће могуће мере, Сем тога, уношењем њиховим у закон Монополска Управа ослобођава се уједно и свих оних недуга које јој стварају вишкови, трговина, магацини, манипулација и остало о челу је напред било речи, (О користима, које би овакна измена законска донела народној привреди, а посебице држави и произвођачима, мислимо да је непотребно говоритп., Оне су толико очигледне, нарочито с обзиром на привредну кризу и