Filatelista

авионска серија има укупну номиналну БИ наст од 916 д. Повећавање номиналне в' ности марака аутоматски смањује количину марака, која ће се моћи продати, што ће имати неповољно дејство у смислу смањивања пропагандног значаја, који марке имају. А у погледу коначног ефекта не зна се да ли ће мања количина марака по скупој цени дати исти приход као већа количина по мањој цени2! Осим већег пропагандног резултата, већа количина по мањој цени има још и ту предност, што ће се већи број страних филателиста навикнути да сакупљају наше марке, док ће скупе марке одбити известан број страних филателиста да и даље сакупљају наше марке, и ако су то већ почели.

Према досадашњој пракси појединим издањима марака била је посвећена већа паж ња приликом израде, на пример, франкомаркама са сликама привреде, садашњим маркама ваздухопловне поште итд. док о квалитету издања неких других марака није се у опште водило рачуна: марке Народног устанка, Црвеног крста, загребачког велесајма итд. То је, свакако, погрешна пракса, јер све марке без изузетка морају се израђивати подједнако добро. Једно лоше израђено издање може имати много више штетних последица за наш укупан извоз марака, него што ће више добрих серија допринети повећању извоза. Дакле, ако желимо повећати извоз марака у иностранству, не смемо да допустимо да поједине марке буду тако лоше, да упропашћују углед свих осталих наших марака. Осим тога, не треба заборавити да постоји велики број филателиста, који сакупљају марке неке земље комплетно. Таки филателисти неће сабирати марке оних земаља, које поред добрих имају и лоших марака. Зато је боље одустати од

здања нове марке, него ли издати лошу марку.

Интересантно је забележити чињеницу да је просечни општи ниво марака издања

Војне управе Југословенске Армије за зону“

Б већи него ли просечни ниво марака ФНРЈ и да не садржи ниједну ружну или лоше израђену марку.

Ради повећања продаје наших поштанских марака у иностранству потребно је:

1) Водити сталну бригу о високом квалитету марака које се издају. Тема марака мора бити брижљиво изабрана, цртеж и његова композиција уметнички обрађена, а штампа технички савршено изведена.

2) Штампање свих марака, без изузетка, мора се обавити само у једном графичком заводу тј. у Заводу за издање новчаница у Београду. у

3) Све марке морају се штампати само у бакротиску (у гравири или у хелиогравири).

+

4). Водити сталну бригу о побољшању.

квалитета и модернизовању свих штампар—

ских машина, на којима се израђују наше ·

марке, као и о квалитету потребног материјала — папира, боја, лепка итд., при че-

му квалитет материјала мора бити висок и

тачно стандардизован.

5) Водити сталну бригу да марке, које се издају, буду занимљиве и интересантне и за стране филателисте.и да својим изгледом могу са успехом конкурисати маркама: других земаља.

6) Фаворизирати издања марака, које филателисти нарочито траже, као што су, на пример, марке авионске, спортске, дечје, са цвећем, са фолклором итд. e

т) Све горе речено мора се односити на све поштанске марке, без изузетка; дакле, и на марке, које су до сада биле занемарене, као што су биле, на пример, марке Црвеног крста, загребачког велесајма, доплатне, службене и порто марке.

8) Не допустити издавање лоше израђених марака под изговором објективних тешкоћа. Боље одустати од издања, него издати лошу марку.

9) Приликом сваког издања водити рачуна о пропагандном значају, који марке могу имати за нашу земљу и искоришћавати пропагандне могућности у највећој мери.

10) Избегавати штампање марака у иностранству, јер то смањује углед наше земље и ствара утисак да нисмо у стању да сами створимо нешто добро.

11) Избегавати марке са претисцима. ·

12) Избегавати марке и серије у већој номиналној вредности. Цена мора бити што више приступачна широким слојевима филателиста 13) Не претеривати у количини разних марака, које се издају у току једне годице.

14) Не претеривати са издањима у ограниченој накнади,

15) Не тежити за остварењем веће зараде на једном издању путем разних вештачких мера, већ систематским радом на побољшању квалитета заузети одговарајуће место. на међународном тржишту марака.

Сматрамо да потребним PNE: 0 и разумевањем ово није тешко постићи.

и

419

ЦИА