Filatelista

poštanske nc. pa Маг zato ne freba

zanemariti OVO područje filatelije. Danas se još mogu pronaći karte, Di-

sma upulinice i ostali formulari sa па-

štampanim markama, — ali ih ima sve manje i manje. Sve što nađemo, treba sačuvati, Jer iako se ne odlučimo да posta-

SA ГИ 5

OV o LM, АРТ Ин

nemo sabirači celina, merke ćemo uvek moći zameniti za poštanske marke, a time ćemo učiniti dvostruku korist: pomoći ćemo onima Koji skupljaju celine, — a i nama sa markama, koje ćemo dobiti u zamenu za ove celine.

/

Летови дирижаблима преко полова

А. — ЛЕТ ПРЕКО ПОЛА ДИРИЖАБЛОМ „NORGE“. Приликом лета Амундсена и Елсворта преко пола 1925 године генерал Умберто Нобиле, припадник италијанске ваздухопловне армије, дошао је на идеју да се за лет преко Северног пола употреби дирижабл. Он је сматрао да дирижабл има све неопходне предности над авионом за лет преко таквог тешког и опасног терена као што су ледена пространства на полу. После неколико разговора које је имао са Амундсеном, Нобиле је почео с техничким припремама експедиције, пошто је норвешки Аероклуб преузео финансиске ризике овог покушаја. Италијанска влада суделовала је у трошковима са једном трећином, а Линколн Елсворт са јед= ном шестином.

Дирижабл бр. 1 поново је крштен „МОВGE“, KOJH је свој први пробни лет извршио марта месеца 1924 године. На МОЕСЕ -у су извршене неке измене, стављен тубаст гувернал. "Приликом лета од Краљевског Залива до Телера посада се састојала од 16 особа: Нобиле, Амундсен, Елсворт, Рејсер, Ларсен пет италијанских стручњака; сстатак посаде су сачињавали Норвежани.

(Са летом се почело 10 априла 1926 год. из Рима. Апарат је сукцесивно прелетео острво Елбу, затим Француску, где су биле предузете мере за спуштање у Росфору, али услед прејаког ветра, Нобиле је одлучио да скрену ка Пилхаму (Енглеска). |1осле преласка Ламанша по јаком ветру „Могве“ је успео да се спусти у Пилхаму 11 априла ујутру. 13 увече наставио је лет ка Оелу, где је приспео 14. ТУ. увече. Апарат је одмах наставио пут за Лењинград, где се спустио 15. ТУ. Ту је остао неколико дана, пошто припреме за његов долазак на Шпицбергу нису биле још готове.

Чим је посада сазнала да су све мере предузете за њен долазак у Краљевски Залив, „Norge“ је наставио лет 5 маја за Вадсо (Норвешка), а оданде за Краљевска Залив, где се спутио 7 маја.

За три дана предузете су грозничаве припреме и многобројни прегледи материјала, као и олакшање од нелотребних предмета. Максимум горива и хране смештен је на ваздушном броду. 1! маја почела је походна епопека полу. Командант Берд прису-

ствовао је поласку. Око 1,30 час. ујутру „Norge“ je надлетео шол и у истом тренутку норвешке, америчке и италијанске заставе бачене су на ледено поље. Мало касније појавила се густа магла и убрзо дебео слој леда покрио је омотач апарата и комади леда, који су се откидали, падали су на елисе, које су их одбацизале кроз платно „Могве -а. Опасност, да се резервоари за гориво разбију од тих комадића, задала је посади много брига. Апаргт је кренуо ка азиској обали Беринговог мореуза, затим поново ка другој обали мореуза.

Правац (је дат ка Р. где је вероватан долазак „Могве -а био пожељан. Али, како се појавила страшна олуја и пошто је посада била сасвим изнурена, Нобиле одлучи да се што пре спусти и апарат је атерирао у Телеру (Аласка) 14. маја.

Пошта, која је пренета при овом лету, пренета је са Аласке једним „апаратом, који је припадао једној приватној групи, дакле није пренета званичним путем, што је изазвало многобројне противречности, нуђена скупљачима. Објављено је да је пренето 91 писмо; затим се тврдило да их је било 500. Изгледа да је стварно пренето преко Пола до Телера 91 писмо. 50 су пре. дата у Кингс-беју, међу ова неколико је предато у Лењинграду. -

Б. — ЕКСПЕДИЦИЈА ВАЗДУШНЕ ЛАЂЕ „ИТАЛИЈА“. — Нобиле сматра да њему припада успех лета „Могве -ом и да му се не би тај успех оспорио, одлучи да припреми једну италијанску експедицију, која би још једном прелетела Пол. Он је саградио „аи“, савршенство од технике. Qкружио се елитном посадом, научницима и новинарима, Један брод, нарочито закупљен за ту сврху, одлази из Италије за Краљевски залив код Шпицберга, који ће служити за базу за лет преко Пола. Нобиле се спустио 6 маја 1928 године у Краљевски залив. После последњих припрема „Италија“ полази за Пол 28 маја 1928 г. и после двадесеточасовног лета стигла је на Пол. Традиционална се свечаност поновила и трајала два сата, Емиснона станица омогућила је целом свету да учествује-у овој

"147

— pronađene pri-

PC COLOR |

кад је