Filatelista

E ——

Uspeh i neuspeh naših фетаџ сага пајbolje svedoči statistička tablica sa naše velike izložbe „JUEFIZ III”:

pripada nekoj temi, može da posluži osnovnoj zbirci za neku temafiku. TRR M A је unutrašnja sadržina marke, a MOTIV sama

Шсезика, Zlatna m. Srebrna m. Brončana m, jugosl. inostr. jugosl. inostr. jugosl. inostr. jugosl. inostr. 13 33 1 2 1 9 6

Kod izložaka omladine prednost se dalo tematici. Stanje je bilo 25:20 za tematiku, dok kod seniora 241:52 za Kklasiku. Što se tiče omladine, to je i razumljivo. Saku-

pljanje klasike za omladinca je skoro ne-—

moguće; osim ako mu iza leđa ne stoji otac ili meko drugi iz rodbine. Zato je za omladinu, kako za školsku, tako i za radničku i seljačku omladinu, sakupljanje teтла ке prijatelj br. 1. I oni su svakako na pravom putu. Današnja izdanja prodiru u beskrajnost tematskih mogućnosti. Nauka i učenje skopčani su s razonodom, koja svakako deluje u pozitivnom smislu ma intelektualni razvitak omladine, što ujedno i daje prednost ftemaftici. Tematika пеprimetno „uvlači” omlađimca sve dublje i dublje u s&uštinu omiljene tematike, a uz to deluje još i na razvitak estetskog duha, reda, preciznosti, čistote, pažnje itd., što Je pozitivna odluka i opšte filatelije. Bavlienje filatelijom je za školsku omladinu čas ponavljanja i udubljenje u gradivo istorije, geografije, „biologije, tehnike, umetnosti itd. Tu bi ostalo samo jedmo otvoremo pitanje koje još nije u potpunosti rešeno: kako im omogućiti i osigurati nabavljenje novih primeraka, sistematsko sakupljanje itd. Ovim bi se rešila i jedina negativna pojava u načinu sakupljanja, a to je trgovina mesto menjanja. Svakako je potrebno da se u svakoj podružnici organizuje omladinska sekcija sa stručnim rukovodiocima, sa zadatkom održavanja kratkih i jmteresanimih гргеdavanja o aktuelnim filatelističkim mitanjima i organizovanje menjanja, ĐO mogućstvu isključenjem {rgovine. Ako pak postoji kupo-prodaja, to da bude pod kontrolom „rukovodioca radi stabilizovanja prihvatljivih i realnih cena maraka. (Ovo već postoji u mnogim podružnicama).

Preporučljivo bi bilo insistiranje omladine da sakuplja u prvom redu naše marke po formi fematike, n. pr. „Tito i naši marodi u borbi za slobodu”, „Naša domovina u slikama”, „Izgradnja socijalizma”... itd.

IV. PUTOKAZ ZA TEMATIČARE

1. Šta je tematika?

Svaka poštanska marka, na kojoj je prikazana neka slika ili slikoviti mofiv koji

slika koju prikazuje marka. Slični i različiti motivi koji po umutarnjoj sadržini pripadaju istoj temi sačinjavaju TeMAТЛАКЈ. „Skup maraka, koje po unutarnjoj sadržini pripadaju jednoj određenoj temi, daju osnovnu ili generalnu zbirku, iz koje se

„ obrađuje tema i kao takva mne spada u

temafsku zbirku na izložbama. Iz ove osnovne zbirke nastaje TEMATSKA ZBIRKA alto je njihova zajednička tema određena po logičnom i sistematskom razrađivanju motiva ili filatelističkih dokumenata (celine, pisma itd.), istoriski geografski, naučno itd. Kratko: Obrada jedne složene teme ili srodnih tema, na bazi određene i sistematske podele, daje temasku zbirku,

2. Šta ne spada u temafske zbirke

Ne spadaju u klasu tematskih zbirki:

a) hronološke zbirke, sređene po godinama izdanja ili po zemljama;

b) zbirke sa markama određenih izdanja. Napr. „Pro Juventute”, „Pro patria”, UPU, 100 god. marke, „Dan marke”, „Crveni Krst” itd.

3. Obrada temaiske zbirke.

a) Unutarnja obrada. Unutarnja obrada zehteva stručno poznavanje izabrane teme, da bi se mogla sprovesti logična i sistematska podela i razređivanje glavne teme. Glavna tema se ne sme nikad izgubiti. Svaki karton treba da daje jednu celinu koja je tesno povezana sa glavmom +temom. Treba se strogo držati logičnog DOvezivanja raznih molfiva iste teme. Napr. tema „Hleb” je jedinstvena tema sa raznim motivima, gde se moramo držati logičnog i objektivnog redosleda, kao: oraпје, зејапје, žetva, dopremanje žetve, VTIšidba itd. Ili za temu „Sport”: wdefile, gimnastika, laka i teška atletika po redosledu „sportskih „uobičajenih „zakona (sprint, prepone, srednja pruga, duga Druga, štafete: skokovi: udalj, uvis, motka; bacanje: kugla, disk, koplje, kladivo); plivanje: skokovi u vodu, vaterpolo itd.” Floru i faunu” napr. treba obrađivati striktno po zakonima botanike i zoologije; „Znamenite ljude” po granama njihovih struka

52