Filatelista
линије су као код типа [У напомени код српског текста су друга и трећа реч састављене „овустрану ', и у њој је прво У оштећено; у француском тексту је изнад „а“ само једна тачкица.
МТ. — У последњој речи првог реда натписа налази се изломљено „О". Трећи ред натписа почиње испод слова „М“ у речи „Џ. МОМ", а његово одстојање од вредносне ознаке је 5 мм. Растојање између напомене и
последње адресне линије је 7:/2 мм. У напо-
мени у српском тексту место „се“ отштампано је „ос, а француски текст је исправан.
Код свих типова налази се померен текст, да делимично задире и у оквир.
Лописне карте за међународни саобраћај
са плаћеним одговором одговарају простим поштанским картама за међународни саобраћај, само имају додат четврти ред „Одговор плаћен. — Керопзе pauđe” на упутној карти, односно „Одтовор. — Керопзе.“ на карти за одговор.
Код ове карте постоје ови типови:
[. — Вредносна ознака на обема картама је 5: мм испод првог реда натписа, а други ред натписа иде до висине горње вивице вредносне ознаке, а његово задње слово „3“ сто-
„ZN ie
ји испод слова „С“ у речи „САКТЕ" првог реда натписа. На упутној карти у напомени у француском тексту је „а без акцента; на карти за одговор у напомени у српском тексту је погрешка „оамо“ место „само“.
1. На упутној карти у напомени у ап екоМ тексту је „а без акцента; на карти за одговор цео текст напомене је исправан. Вредносна ознака на обема картама нижа је него код типа |; растојање између њене горње ивице и првог реда натписа је 8 мм. Други ред натписа стоји нешто више него вредносна ознака и за 'Љ мм је помакнут улево, те је завршно слово „3 само једним делом под словом „С“ речи „САВТЕ"“ првог реда натписа.
III. — Вредносне ознаке на обема картама су —- као код типа | — удаљене од првог реда натписа 55 мм. Текст упутне карте је исправан. На карти за одговор у другом реду натписа је прва реч отштампана „СВе!СКИ" место „СВЕТСКИ“ —_- са трећим словом облика малог ге. У напомени у српском тексту налази се погрешка „ое наместо „се У првом реду натписа „О“ у последњој речи је преломљено, каб код VI типа просте карте за међународни саобраћај.
ТУ. — На упутној страни у првом реду натписа у речи ,„ЈММУЕВЗЕ ТЕ" друго „|“ је мање, а слово „О“ у речи „РОБТАГЕ" је сломљено; у другом реду натписа у другој речи на слову „1!“ леви опружени део од горњег хоризонталног дела је одломљен; у четвртом реду иза српског текста нема завршне тачке, а у француском тексту у првој речи „R” je сломљено, а у другој је „а" оштећено, а прво „е" је без акцента; у напомени у српском тексту стој „ое' место „се“. На карти за одговор нема завршне тачке на крају српског текста четвртог реда натписа; у напомени у српском тексту налази се слово ,о у речи „само“ нешто ниже, а у француском тексту је „а без акцента.
(Наставиће се)
Издања марака ФНРЈ у 1959 години
У 1959 години пуштене су у течај 42 нове марке: 9 марака за редовне потребе, 29 пригодних марака и 4 доплатне марке.
Прво издање у прошлој години пуштено је у течај 16 фебруара. То је серија марака са туристичким мотивима, — издата у циљу пропаганде туризма. Нацрте за ове марке израдио је Борђе Горбунов, акад. сликар из Београда. Марке су израђене у вишебојном офсету у Заводу за израду новчаница у Београду. (Серија је састављена из 9 вредности: 0 д. са мотивом из Дубровника; 0 д. Блед; 15 д. Постојна; 15 д Охрид; 20 д. Плитвице; 20 д. Опатија; 30 д. Сплит; 30 д. Св. Стефан; 70 д. Београд — сајмиште. — Тираж ових марака: прве две по
2.000.000. следеће четири по 1.000.000, а она од 70 д. 200.000 примерака.
Од 1 априла уведена је у поштанском саобраћају измењена тарифа, која је изазвала промене код редовних франко марака из серије „Индустрије и градови“. Уведене су неке нове вредности, а неке старе вредности издате су у промењеној боји. Издато је 7 вредности за редовну пошту: 8 д. с мотивом дрвне индустрије; 10 д. само у промењеној боји: 15 д. с мотивом надвожњака на путу Љубљана — Загреб; 20 д. с мотивом Јабланице; 40 д. с промењеном бојом; 25 д. Скопље: 80 a. Сарајево; —- сем тога издате су и 2 марке за аутомате: 15 и 20 д. — Датуми пуштања у течај: 1. ТУ од 20 д. редовна