Filatelista

ZA POČETNIKE

Izrada marakm:

Marke se iradđjuju od papira.Neke хеш lje su pokušale izradu maraka od alumini jumskih papirića,ali to nije naročito uspelo.Kod opisa maraka čitamo razne vrste papira Kao što ви:деђе11, srednji banak,beli,obojeni,ručne ili mašinske iz rade ,kređast,vlaknasb,sa svilenim koncem i drugim osobinama.Neka od ovih svojstava papira upotrebljavaju se da bi se ote žalo ili onemogućilo falsifikovanje.

Razliku u đebljini papira sakuplja «с može jeđino da određi osečajem pipanja pritiskom izmedju vrhova prstiju,jer вр= гама za merenje debljine je bako skupa da је pojeđincima nepristupačna.

Ručni ili mašinski papir razlikuje m po načinu izrađe,jer je mašinski gladji i ujeđnačeniji,dok je papir ručne izrađe mestimično deblji,rapav i neujeđnačen.

Boja papira može biti različita a često puta sa takvim nijansama da je mo= že razlikovati samo dobro izvežbano oko. Ona pričinjava naročite teškoće za fils'teliste koji ne raspoznaju boje.

Kredast papir je prevučen kređom,ko= ja se primećuje па pornjem sloju papira. Brazdđasti i prugastk papir nose ime po brazđama i prugama,koje зе па njemu ocr= RV Ja GDE sa ubkatim koncem ili vlak= nom najveći je neprijatelj falsifikatora Još prilikom pripreme sirovina za proiz= vodnju papira ubaci se konac ili vlakno, koje se kasnije ocrtava u papiru.

Stampa=:

Jedan isti crtež za marku može biti štampan na više načina,pa se tako dešava da imamo dva štampanja jedne marke,Za fi latelistu je veoma važno da zna bar osno Vne elemente iz štampe,kojje mi ovde ne možemo da pružimo,ali dajemo neke „važne napomene.Vešto oko u odredjžvanju štampe marke ubrzo će uočiti fals{ffikab i izbeći eventualne gubitke.Razlikujemo tri os novne vrste Štampe:visoka,duboka i ravna Kođ visoke štampe slova-ili slike su ispupčene na gornjoj površini štamparse pl oče isto kao kod gumenog pečata, tako da boja dođiruje samo vrhove.

Ођгпићо od ovog što je rečeno za visoku odnosi se na duboku štampu.Ovđe je crtež urezan u štamparsku ploču,tako da papir izvlači boju iz đubine.

Ravna štampa je poznata i pod nazivom litografija.Stamparska ploča nije ni izdi ' gnuta ni izdubljena.Crtež se prenosi na

tarana pložu specijalnim tušem,kredom ili drugim putem.Pomoću raznih hemiskih me šavina uredjeno je da samo crtež prima bo ju i prenosi sa ploče na papir.To je isti princip kao kađa se hemiskom olovkom napi še nekoliko znakova,pa se napis okrene i pritisne na vlažan predmet.Ovde će ulogu boje odigrati crte koje su povučene hemis kom olovkom.

Пир 14 |

U okvir ovih grupa dolaze:

Visoka štampa:Bmmjigotisak,ručna Štam= pa,ubiskivanje i reljefna štampa.

Duboka:bakrotisak,čelikorez,linism du boka Šštampa,bakrorez za duboku štampu.

Ravna:litografija-kamenotisak,cinkoti sak,ofset-posredna Stampa.

Prirodno je đa će kođ svakog od nači-= na šbkampe ostati različiti tragovi па Еђа mparskom materijalu.Ravna Biampa neće pra viti nikakva uđubljenja ili ispupčenja па papiru koji se štampa,kao što се visoks= i duboka štampa,ali Kod ovog štampanja,naro čito ofseta,gde se štampa posredno preko gumenog valjka,papir je bez sjaja i lako se raspoznaje.Ovo ukazuje đa je neophodno da filatelista prouči зуакј од пакла Šta mpanja maraka.Verujemo da mu posle Бора пе će 5151 аозадпо kada u opisu marke proči= ta i način kojim je marka oškbampanm.

Boja marke:

Marke se štampaju u bezbroj boja i ni jansi,koje čak i nemaju ustaljeni naziv i svaki ih filatelista krštava na svoj na:.= čin.Ovom ogromnom šarenilu boja u poštan= skim markams iđu u prilog ne samo ukusi onih koji odlučuju o štampanju marke, već i niz drugih tehničkih zgoda i nezgoda.Na PrOZEnu boje utiče čak i njeno duže zadr=

avanje u mašini,način sušenja i dđrugo.Ođd tri osnovne boje:žute,crne i crvene razvi lo se preko 2oo tonova i mešavina.Ako je jedna marka doštampavana sigurmo је да Ђо ја nikađa nije pogodjena.Cesto se đesi da код štampanja maraka u većem tiražu pos = lednje oštampane buđu zatvorenije ili otb= vorenije od prvo oštampanih primeraka.Od= redđjivanje boja predstavlja jednu od nsjtežih oblasti iz filatelije,ali je veliko zađovoljstvo naučiti tri hiljađe naziva = imena boja i raspoznavati ih.Da bi bo pos tigao sakupljač treba prvo da se orijenti še na upoznavanje osnovnih boja koje imaju najveći broj maraka.Da se češće obraća za savet stručnjacima za raspoznavanje bo ja.Iispitivanje nijansi prema sijalici ni= je preporučljivo,jer ne garantuje tačnost

Boja nm markama predstavlja naročite teš koče za falsifikatore,jer im breba mnogo truđa i vremena đa bi je nijansirali što im često puta polazi za rukom.

Vrednost:

Neka stara izdanja maraka nisu obele žavana brojkama,koje bi označavale novča nu vredđnostb,kao što se to danas praktiku je kod svih izdđanja,već se njihova vređnost obeležavala brojkama ili nost obeležavala bojama ili veličinom.Ka da je iz dana u dam narastao sve veći ti raž maraka koje su u opticaju,praksu ras poznavanja vrednosti po bojama zamenile su brojke uz koje se često dođaje i skra Ćen naziv novčane jeđinica.Na našim starim markama pored brojke vidi se i slovo "p" para ili "D" đinara.Ako poređ brpjke nema slovne oznake onda se misli nam osno vnu novčanu jeđinicu te zemlje.