Filatelista

Др Бранислав Новаковић

БЕРДАП

Најлепши део Дунава у целом његовом току Бердап или Гвоздена Капија, како се зове на румунском језику дели и везује две земље: Југославију и Румунију, две земље које у својој историји нису никада ратовале. Тај живописни пејзаж нашао је своје место и на маркама ове две земље, које се њиме поносе.

Југославија је Бердап приказала на једној предратној марки од 2+2 динара изашлој 15. ПТ 1939. године (бр. 241) у добротворној серији за Дом птт чиновника у Београду, управо то је био град Голубац. У авионској серији издатој 16. МГ 1951. вредност од 1 динара приказује Бердап (бр. 518), као и на одговарајућој марки за ВУЈНА-СТТ у серији издатој 16. ТУ 1954. (бр. 116). Бројеви су дати по Каталогу поштанских марака југословенских земаља 1970. Такође Бердап се налази на неколико целина Југославије (издања поштанских дописница-разгледница предратне Југославије ито МУ пи у издање). На марки од 50 динара издатој 24. ТУ 1962. серије Туризам 1962. дат је Бердап (бр, 874. __|-

__ Железна Врата налазе се на маркама Румуније бр. 419, 458/461, 631, 1067 и 1068 (бројеви по каталогу Михел).

Свима је познато прво заједничко издање од две марке и блока са четири марке, Југославије и Румуније, које је обележио почетак радова на изградњи Бердапске бране. Издање је емитовано 20. УМ 1965. (бр. 992—995). Првог дана изласка у Београду и Букурешту били су на главним поштама пригодни поштански жигови. Извесан број коверата жигосан је и на пограничним поштама Караташ (југословенска страна) и Гура Вани (румунска страна) тј. две прибрежне поште са обе стране хидроцентрале. Ово је први пут у свету да су две земље издале заједничке марке.

Поред овога Румунија је емитовала две целине — коверте са сликама које су мотиви и марака.

Тако ова тема у филателији заузима значајно место у међународним размерама.

Сада на завршетку радова бићемо слободни да сутерирамо нашој пошти једну емисију на тему Бердап, која би дала пуну његову лепоту, значај и културу кроз векове. Била би то драгоцена и захвална културно-историјско-туристичка серија. Прва вредност била би из Предисторије представљена једном од скулптура Лепенског Вира. Друга вредност заступала би Стари век приказом Трајанове табле. Средњи век био би на трећој вредности и то заступљен са Голубачким градом. Четврта вредност приказала би време пред грађење Бердапске бране приказом Сипског канала са локомотивом (тип најјаче локомотивске вуче). Пета вредност била би финале великих радова — Бердапска хидроцентрала.

Још лешше би било ако би се то могло да уклопи у заједничко издање Румуније и Југославије.

23