Filatelista

arheološkog nalazišta, veoma ђоgatog groblja koje datira iz perioda između 600 i 1000 godine naše ere. U neposrednoj blizini mesta na kome danas stoji mala crkva gotovo puna četiri veka sahranjivani su posmrtni ostaci istaknutih članova plemenske zajednice, u svojim dugim čamcima na vesla,

DEUTSCHE BUNDESPOST JUGENDMARKE Ко |

opremljeni oružjem i oruđem za neku daleku bitku i rad, i snabdeveni pojedinim primercima domaćih Životinja za hranu u drugom Životu. Istraživanja malaza pokazala su da pronađeni predmeti po svojim umetničkim kvalitetima i savršenstvu izrade пе zaostaju ni najmanje za nalazima istog perioda iz drugih delova Evrope, a zbog njihovog značaja ceo period 550— 800. godine naše ere nazvan je epohom Vendela. Interesantno je da su u neposrednoj blizini, na obalama jezera Melaren, pronađeni ostaci nekoliko drugih grobalja istog perioda, ali su grobnice daleko jednostavnije, a leševi pokojnika spaljeni i bez pogrebne opreme, što dokazuje da su u Vendelu sahranjivani samo predstavnici najvišeg staleža tadašnjeg zemljoradničkogz društva. Na markama koje je 25. marta emitovala poštanska uprava švedske prikazani su balčak i vrh mača, ukras sa kacige, gvozdeni štit i ukrašena kaciga iz nalazišta kod Vendela.

ngsleska poštanska uprava

bila je u prošlom broju spomenuta povodom izdavanja svoje prve marke sa doplatnim viškom, a razlog što Joj ı sada розуесијеmo deo prostora je široka akcija

38

za propagiranje filatelije, posebno među omladinom, koju je pokrenula pre izvesnog vremena Osnovni materijal kojim engleska poštanska uprava Želi propagirati Hilateliju Je serija od 58 dijapozitiva na kojima je prikazan nastanak ı istorijat poštanske marke od 1840. do danas, serija koja je Još urađena u i varijanti 16-milimetarskos filma u boji, i koja se omladinskim filatelističkim grupama šalje besplatno. Zainteresovani rukovodioci omladinskih filatelističkih grupa, tamo gde ih ima, mogu se za ovaj besplatni materijal obratiti na Mr. C. G. Codd, Postal Headquarters, Room 217, St. Martin's-le-Grand, London ECIA IHQ, England.

TT emafika železnica sigurno nije

Jedina koja interesuje čitaoce »Filateliste«, ı što se po drugi put navraćamo na nju može se zahvaпи samo zanimljivim informacijama koje smo primili posredstvom agencije Inter Nationes o najnovijem izdanju харадпопеmačkih »omladinskih maraka«, izdanju koje prikazuje najnovija dostignuća u oblasti železničkog transporta i upečalljivo ilustruje povlačenje parnih lokomotiva sa šina. Na četiri marke prikazni su dizel lokomotiva, električne lokomotive tipa 103 i 403, i, konačno, model »Transrapida«, elektromasnetnog voza koji je još u fazi ispitivanja ali ima sve uslove da u dogslednoj budućnosti zameni današnja šinska vozila. Prvi eksperimenti sa »Transrapidom« izVIšeni su još 1968., a model »Transrapid 0O2«, prikazan na vrednosti od 70 — 35 pf, ispitivan je nedavno na jednom probnom poligonu, mrađenom u iunelu na dubini od šest metara ispod površine zemlje. Težak 11 tona, dug 12 metara, sa pogonom i komandama baz7iranim isključivo na elektromasnetnoj enersiji, »Ffransrapid 02« postigao je tom prilikom brzinu od 164 kilometara na sat, i pokazao dobre karakteristike. (Foto Inter Nationes).