Filatelista

TILATELIJA, HOBI NAŠ NASUŠNI Razgovor sa drugom Nenadom Kilibarđom, direktorom RO „Jugomarka”

U Savetu i Redđakcionom odboru časopisa, diskutovalo se proletos o ideji da se za naše čitaoce obavi razgovor sa direktorom Radne organizacije „Jugomarka” o aktuelnim pitanjima i problemima razvoja naše filatelije. Uslovi u kojima „Filatelista” izlazi ove godine, kao i organizacione promene u „Jugomarki”, pomerale su datum ovog razgovora. Drug Nenad Kilibarda, tada još vršilac dužnosti direktora, bio je raspoložen i spreman da svojim učešćem u razgovoru i odgovorima, pomogne boljoj informisanosti filatelista i njihovih organizacija.

U vreme kada se ovaj razgOVOr objavljuje, drug Nenad Kilibarda je izabran

za direktora Radne organizacije za proizvodnju i promet poštanskih maraka

„Jugomarka”, te mu Savet i Redakcioni odbor, u svoje i ime naših čitalaca, ovom prilikom upućuju čestitke. Drug Nenad Kilibarda je već nekoliko godina i vrlo aktivan član Izdavačkog saveta našeg časopisa, što je omogućilo da razgovor sa njim bude ugodan, vrlo otvoren, drugarski i sa uverenjem da je objavljivanje istog od zajedničkog. interesa, tj. u interesu filatelije.

U međuvremenu, stigao je i dopis našeg čitaoca Velimira Radića iz Beograda, koji predlaže da se O aktuelnim filatelističkim pitanjima obavi razgovor sa drugom Kilibardom. Drug Radić je naveo i nekoliko sasvim. konkretnih pitanja, mora se priznati, o zaista najaktuelnijim problemima vezanim za izdavanje i promet naših maraka, njihovog kvaliteta, tiraža, katalogizacije i sl. Na taj način je drug Radić u velikoj meri pomogao da se ovaj razgovor ubrzo održi i to o sasvim konkretnim temama.

Kilibarda: „Jugomarka” je, kao radna organizacija za proizvodnju i Ppromet poštanskih maraka, u sastavu Zajednice jugoslovenskih PTT i obavlja i druge stručne poslove za njene potrebe. Nova organizaciona rešenja i promene imena nisu formalne prirode — _ konstituisali smo se tako da smo što bolje osposobljeni da pružamo odgovarajuće usluge ZJPTT u oblasti proizvodnje i prometa maraka i drugih poštanskih vrednosnica za nesmetano obavljanje ptt saobraćaja, da u potpunosti pokrivamo informativno-izdavačku delatnost ZJPTT, itd. S druge strane, da pratimo zbivanja u, našoj i svetskoj filateliji, da budemo bliži filatelistima i filatelističkim organizacijama u zemlji i u skladu sa objektivnim mogućnostima, zajednički radimo na planu razvoja filatelije. Svi dobro znamo da tu ima još dosta problema, ali sa nešto više dobre volje, razumevanja, organizovanosti i zajedničkih napora, verujem da ćemo ih brže prevazilaziti u narednom periodu.

Reljin: Poznato je da se Ti filatelijom ne baviš u svom slobodnom vremenu. Kakvo je Tvoje mišljenje o nama, našim organizacijama i hobiju kao takvom u našim uslovima?

Kilibarđa: Nasleđeno je mišljenje i ono se u nekim napisima u sredstvima informisanja i razgovorima još uvek podstiče i održava, da je filatelija pre svega način da se brzo i lako zaradi. Ja o filateliji nemam takvo mišljenje. Mislim da je ona prvenstveno izvanredno sredstvo propagande našeg društva, kulturne i istorijske baštine.

Takođe, filateliju treba razvijati i ja je tako posmatram, kao vid dobre štednje, koja је uvek i od pojedinačnog i od zajedničkog interesa. Filatelisti su ljudi koji svoje slobodno vreme koriste za prikupljanje i obradu vrednosnica poštanskog saobraćaja, u njima nalaze određenu estetsku i kulturnu sadržinu, informaciju i poruku. Kao jedan u nizu hobija, mislim da filatelija u tom smislu pruža najkompletnije mogućnosti.

Stoga se i slažem sa društveno organizovanom filatelijom a mi u „јивоmarki” to i konkretno pokazujemo — putem дагоуа filatelističkim sekcijama u omladinskim organizacijama, školama, itd. — da taj osnovni, idejno-obrazovni, kulturni aspekt filatelije treba razvijati kod pionira i omladine. Prošle godine je osnovnim školama podeljeno više stotina kataloga jugoslovenskih maraka i desetine hiljada prigodnih koverata. Ovim školama je ponuđena i stručna роmoć za organizovanje seminara iz oblasti filatelije. „Jugomarka” se često pojavljuje kao učesnik na filatelističkim izložbama, učestvuje u raznim drugim ma nifestacijama koje organizuje Udruženje filatelističkih saveza Jugoslavije. Najneposrednija saradnja sa časopisom „Filatelista” je samo jedan u nizu primera kojima se iskazuje i moje lično mišljenje a i stav „Jugomarke” prema filateliji kod nas.Naravno, jedan broj ljudi, pod filatelijom podrazumevaju pre svega trgovinu, zaradu, dakle — traže i nalaze jedino lukrativni aspekt u njoj. Verovatno je i to potrebno, gledano na razvoj filatelije u celini, ali ja nisam sklon

4