Filatelista

U NEKOLIKO REDOVA Vojislav Begović

PLAN

Tokom 1981. godine za potrebe PTT organizacija biće izrađeno 15 miliona komada dopisnih karata za unutrašnji saobraćaj sa uštampanom markom određene vrednosti, 20 miliona komada masovnih koverata sa uštampanom markom određene vrednosti i 100 hiljada komada međunarodnih kupona.

Ovaj plan predviđa i izradu drugih poštanskih obrazaca i vrednosnica koji nisu poštanske celine.

ISPRAVKA

U napisu o zupčanju marke broj 1424 (5,00 din. Belčišta) u dvobroju 190-191, umesto zupčanja 12'/ pogrešno je navedeno zupčanje 12%. Reč je o štampanju ove vrednosti u tehnici linijske duboke štampe na običnom papiru sa suvom gumom.

PROMENE ZUPČANJA

Postalo je gotovo pravilo da pojedine vrednosti naših redovnih izdanja maraka, koje su štampane posle 1979· godine, nalazimo u promenjenim vrednostima zupčanja. Ova pojava nam je poznata kod redovnog izdanja sa likom maršala Tita, kod vrednosti 0,50 i 2,00 dinara, zatim redovnog izdanja sa motivima turističkih mesta, kod vrednosti: 0,05, 0,10, 0,20, 0,30, 0,35, 0,40, 1,00, 1,50, 2,50 i 3,40 dinara. Sve navedene vrednosti štampane su u tehnici jednobojnog ofseta, na običnom papiru sa suvom gumom i mešovitim-češljastim zupčanjem 13'/ : 12!/,.

TIPIČNA GREŠKA Na delu tiraža prigodnog izdanja povodom susreta dece Evrope 1973. godine, K. broj 1400, postoji tipična promena kod druge marke u tabačiću.

Ispod pramca broda, pojavljuje se nepravilna površina, sive boje, koja odgovara veličini cipele mornara na brodu. Kako nismo utvrdili »kretanje« ove promene mišljenja smo da je ona tipična na jednom, ograničenom delu tiraža.

MEĐUNARODNI KUPON ZA ODGOVOR

U skladu sa promenama cena u međunarodnom PTT saobraćaju na osnovu izmene pariteta zlatnog franka od 7,17 na 11,78 dinara za jedan zlatni franak, od 16. decembra 1980. godine utvrđuje se nova prodajna cena međunarodnog kupona za odgovor na 11,80 dinara. Prvi put od BOLO obrasca C22 (1975. godina), fakultativna vrednost kupona je štampana sa rozetom u plavoj boji, tehnikom jednobojnog ofseta.

АТ ·