Filatelista

Драган Деспотовић, Београд ДАН МАРКЕ

Када је средином осамдесетих година Удружење филателистичких савеза Југославије запало у радну и конститутивну кризу, Заједница југословенских ПТТ и ДП "Југомарка“ покренули су иницијативу да се обнови рад филателистичких организација Југославије, али на потпуно новим основама. Неки од републичких и покрајнских савеза прихватили су ову иницијативу и започели рад на реорганизацији филателистичке организације Југославије.

Припреме су трајале скоро две године, па је с пролећа 1986. године, обновљен рад филателистичке организације Југославије под именом Савез филателиста Југославије.

Реорганизовани Савез окупио је републичке и покрајнске савезе, оформио све органе и покренуо питање обнављања чланства у Међународној филателистичкој организацији. Међутим, напорима да се обнови рад Савеза, испречила се беспарица. Решење је нађено у привременом финансирању дотирањем од стране Заједнице ЈПТТ, односно "Југомарке", али је то било неадекватно решење. Предлог да се издавањем једне пригодне поштанске марке годишње обезбеди приход за рад Савеза, није могао одмах да се реализује, јер је по тадашњим прописима, целокупан приход од продаје поштанских марака и вредносница припадао ПТТ предузећима, а она нису била вољна да се тих прихода у целости одрекну. Прихваћен је предлог да се део средстава од наменски издате марке уступи Савезу и да се кроз уговор о популарисању и рекламирању југословенске поштанске марке овај однос и правно регулише.

Тиме је изнађен пут да се део срестава наменски определи Савезу филателиста Југославије, а новоуведено пригодно издање под именом "Дан марке" први пут је пуштено у продају 31. октобра 1989. године (Кбр. 2266)!.

Ликовно решење марке (номиналне вредности 1.200 динара) био је рад академског сликара Радомира Бојанића, а марку је вишебојним офсетом, штампао новосадски "Форум". Нацрт марке је симболизовао поштанску струку, са доста ликовних елемената, као што су воштани печат, штамбиљ, Гушчије перо, пригодан жиг, минијатурна поштанска марка са приказом дивљачи. Марка је штампана у табацима по 25 комада и тиражу 180 хиљада примерака.

Следећих година, Дан марке, заправо издање под овим називом усталило |се и марка је издавана 31. октобра, па је тако 1990. године Димитрије Чудов | припремио ликовно решење за марку од 2 динара (Кбр. 2339), а штампао је такође новосадски "Форум" вишебојном офсет штампом. Мотив марке „приказује заштитника Дубровника Светог Влаха, као и умањену репродук-