Filatelista

|\

| _HACIA MI CUARTO SOLA PO s Ca

OC VC GONN

a

IL 1928-28/12-1999 x | TOWARDS MY FOURTH

je ri | O : 5 e | y-J a = : L-] ZO n 1 : 2G |I = Pi ez pe Zi id | Fi | [3 |}

e-ci. OI EDGARDO - ANTONIO ViSO CASILLA DE CORRED 264

1900 LA PLATA PROVINCIA DE BUENOS AIRES REPUBLICA ARGENTINA

pošta) fanzin. Janssen je gotovo dve decenije uredno vodio datoteku podataka o mail-artu i mail-artistima (kojih prema proceni Vittorea Baronia, autora čuvene knjige ARTE POSTALE, ima oko 20.000 u svetu), a njegov projekt knjižica sa intervjuima najpoznatijih svetskih mail-artista (pedesetak najaktivnijih) verovatno u najvećoj meri objašnjava ovaj fenomen savremene umetnosti. On je sad u E-mail mreži, posvećen komuniciranju posredstvom Interneta, baš kao iveći deo “starih” mail-artista koji ono “konvencionalno” komuniciranje poštom nazivaju snailmail (puževa pošte), a oni su, eto, u brzoj pošti ...

Čini mi se da je do suštinske promene u umetničkom komuniciranju došlo sredinom osamdesetih nakon višegodišnjeg nastojanja nekoliko mail-artista da ovaj pokret učine delotvornijim, uzbudljivijim, raznovrsnijim, življim ... Ruggero Maggi iz Milana je lansirao sledeći slogan – “Budućnost mail-arta? Nakon pisama, audio i video projekata, kompjutera ... LIČNI KONTAKTI!” Švajcarski umetnik H.R.Fricker, autor Prvog m.a. kongresa (uz Rucha), odmah je promovisao novi “umetnički pokret” – turizam! |, doista, od tada su počeli u mnogo većoj meri multimedijalni programi / festivali uživo, tako da neki već imaju priličnu tradiciju ...

Šteta je što mi ovde nikad nismo naišli na dovoljno razumevanje institucija kulture, ali i sponzora i donatora, bez obzira na priličan broj realizovanih izložbi i drugih projekata Andreja Tišme, Miroljuba Todorovića, Miroljuba Filipovića – Filimira, Nenada Bogdanovića, Dragana Nešića, Jaroslava Supeka, pa i mojih tridesetak projekata. Tek kroz susrete s inostranim gostima, predavanja, video-projekcije, nastupe pesnika, performanse, procesne demonstracije, instalacije i ulične akcije iskazalo bi se svo semantičko i vizuelno bogatstvo savremene umetničke prakse, kao plod umetničke saradnje započete u mail-art mreži.

U Beogradu,3. marta 2003. godine Dopbrica KAMPERELIĆ