Filatelista

_Lo LL _____ LnYNNNOL(WW___ COO MEA predhodno navedenom dokumentu. Ovaj podatak je izuzetno važan kako za sakupljače i izlagače tako i za atestatore ovog područja.

Prva zanimljivost vezana za poštanski saobraćaj Srpske dogodila se još u samom početku. U istraživanju G.Barać je došao do zanimljivog podatka ... U martu i aprilu započeti su ratni sukobi u nekadašnjoj Bosanskoj Krajini tako da su putni pravci Banja Luka – Brčko i Banja Luka-TuzlaBijeljina bili u prekidu (masakr od 15 maja 92.g. nadvojnicima JNA). Zapadni deo Republike Srpske odtog datuma praktično je u blokadi (izolovan) u komunikaciji sa svetom. Jedino su sa aerodroma kod Banjaluke (Mahovljani) bile odaslate pošiljke i manji paketi u Srbiju i dalje u svet. Ta vrsta prenosa pošiljaka traje sigurno do 13 (14.) juna 1992.g. najdalje do 2. jula kada je uspostavljen kopneni : poštanski saobraćaj između zapadnog dela Srp- | :Ž | / ske i Jugoslavije. (Lit. 4.). Nažalost neka poseb- PO na oznaka ili žig na ovim pismima nije poznata ali bar rešava kojim putem je pošta funkcionisala (Slika 2).

Na drugu činjenicu opravdano ukazuje l R.Radanović da su jugoslovenske marke kat.br.2476 Slika 2. Isečak sa pisma iz perioda avionskog prenosa (Michel 2588) česma od 5.000 dinara koriščene pošiljaka iz zapadnogidelaiSrpske:

u pošti Doboj (video je i pismo iz Modriče). (Lit. 3.). Gotovo da nema valjanog razloga da se marka koja je izašla u Jugoslaviji 18.03.1993.g. nalazi u prometu u Srpskoj. Jedno od mogućih objašnjenja jeifrekventnostljudstva kojeje moglo da donese pomenute marke u Doboj, Modriču, Brčko i Sokolac. (Slika 3.) Može biti i da su dotične marke privatnim putem menjane za manje nominale Srpske u filatelističke potrebe. Mogli bi konstatovati da su to poštanski i filatelistički neispravna pisma ali... u 2002.g. zahvaljujući tabeli koju daje G.Barać na strani 34 (Lit. 8.) Zalihe inflatornih poštanskih maraka RS u PTT preduzećima na dan 08.07.1994. dolazimo do novih znanja.Naopšteiznenađenje vidimo da su u 1992 i 1993.g. = na delu teritorijeuupotrebii marke kojima je važnost isteklajoš u zajedničkoj državi SFR · 40%) Jugoslaviji.Iz priložene tabele ~ yu uočavamo da se na zalihama u Brčkom nalaze jugoslov- Slika 4. Marke SFRJ koje su mogle biti u poštanskom saobraćaju Republike enske marke od 400 dina- Srpske:

ra (?). Radi se o pretisku 400/30 dinara iz 1989.g. Michel kat.br.2363 i to čak 900 tabaka odnosno 90.000 komada. Zatim od 700 dinara (?) (od tri mogućnosti zahvaljujući B. Vlajniću identifikovana je 700/220 dinara - kočija iz 1989) Michel kat.br.2359 i to 700 tabaka ili 70.000 komada. Zatim od 800 dinara Michel kat.br.2360 i to 900 tabaka odnosno 90.000 komada. Na kraju marka od 1.000 dinara Michel kat.br. 2287 i to 700 tabaka ili 70.000 komada. Sve navedene marke bile su u poštanskom prometu na celoj teritoriji SFR Jugoslavije od 1988. - do januara 1990.g. ali ne kasnije. Kako su ove marke mogle da promaknu kontrolama nije jasno. Sigurno je samo da su ove marke kupljene na šalteru pošte Brčko i da su bile u poštanskom prometu