Filatelista
73
FISKALNA FILATELIJA IMA SVE VIŠE PRISTALICA
Vojislav Begović
Štampanje fiskalnih maraka i njihova upotreba u administrativnom saobraćaju, u svetu, dogodili su se znatno pre pojave prvih poštanskih maraka. U Kneževinama Srbiji i Crnoj Gori to nije bio slučaj, pa su se prve fiskalne marke pojavile tek 1881. godine, petnaest odnosno sedam godina posle štampanja prvih poštanskih maraka u ovim zemljama. Propis je nalagao da se fiskalne marke stavljaju na levu stranu dokumenata, u protivnom dokumenti nisu smatrani pravno valjanim. Ali, to nije uvek bio slučaj, pa su ova prilično kruta pravila zbog svoje nepraktičnosti postepeno zamenjivana i nestajala iz upotrebe.
Definicija fiskalnih maraka sadrži dva ključna elementa: postojanje ovlašćenog izdavaoca i svrhe izdavanja. Na osnovu statuta, zakona ili propisa, izdavalac može biti državna, regionalna ili lokalna vlast. Drugi elemenat definicije je svrha izdavanja. Reč je o nameni fiskalnih maraka koje se mogu upotrebiti da se označi da je taksa naplaćena, da je radnja u određenom postupku oslobođena plaćanja takse i da se taksiranjem usluge potvrdi da je taksa već plaćena.
U literaturi postoji podela fiskalnih maraka: na administrativne (koriste se u poslovima fizičkih i pravnih lica sa vlastima), monopolske (proizvodnja i stavljanje u promet alkohola, duvana, igre na sreću itd.) i posebne (nasledivanje imovine, trošarinske takse itd.). Ova šarolika struktura ukazuje na ve1890. Fiskalna marka Srpskog Kraljevskog monopola „like kolekcionarske mogućnosti i nudi
duvana | slobodan prostor za različite izlagačke 1890 Monopoly Tax/Revenue Stamp for Packings of ideje, a ovu oblast čini izuzetno privlaSerbian Tobacco of III Class, Weight of: 20 grams čnom za filatelističko proučavanje i
Cost: 40 0,4 di · Di ions: . ; - z 2 para/ inaFs. Dijičisičn3: aBpFOK izlaganje. Ne treba posebno naglaša-
8.5 x 7.0 cm (3.35 x 2,76 inches) vati kulturni značaj kolekcija fiskalija. Može se reći, da papiri za koje se smatra da su propisno snabdeveni taksenim markama nisu masovni i ne viđaju se često kao što je to slučaj sa markama i žigovima na pismima, koja su skoro svakodnevno pred našim očima. Nedovoljna istraženost fiskalnog materijala u filateliji je jedan od razloga što skupljanje fiskalnih maraka još uvek nije masovno. Ipak, stvari se polako menjaju, a broj pristalica skupljanja fiskalija (fiskalnih maraka i dokumenata sa fiskalnim markama) u svetu je u stalnom porastu. U filatelističkim akumulacijama naći ćemo i fiskalne i poštanske marke, bez naročitog objašnjenja zašto je to tako... Sa malo više truda videćemo, da se fiskalne marke često odlikuju suptilnim kolorističkim rešenjima, bogatim grafičkim dizajnom, kvalitetnim papirom za štampu i veoma kvalitetnom štampom. Heraldički motivi i vladarski portreti na njima, sa minucioznim grafičkim detaljima, doprinose lepoti fiskalnih maraka. Skupljanje i istraživanje fisklanog-filatelističkog materijala ima izuzetan kulturološki značaj i zbog toga je prisustvo fiskalnih izložaka na izložbama filatelije postaje sve zapaženije .