Fiskultura kroz vekove : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

22

Н;:с специјално занима васпитање, и то физичко заспитање у гимназији. Оно ту има две основне форме, а то с\ гимнастика и агонистика. Гимнастика има за циљ усавршавање личности и војно образовање, а агонистика има за циљ што боље резултате и што већу атрактивност призора. Иначе и једна и друга обрађују исте елементе само с различитим задатком.

Гимнастика садржи: оркестрику, палестрику и игре. Оркестрика. има за циљ музичко-естетско образовање и у томе циљу се служи музиком и. игром. Гимнастика има за задатак д'а образује снажног, спретног и издржљивог војника и у том циљу примењује углавном природне облике кретања: трчање, скакање, бацање, рвање, песничење, пливање и обучавање.у борењу оружјем.

Вредно је да се упознамо са сваком од' ових грана физичког вежбања у оној форми како су онда примењиване. У овом се излагању нећемо упуштати у техничке детаље и подробно описивање, јер би нас то далеко рдвело и д\то задржало. То ћемо учинити у засебном излагању. Најосновнија и највише негована грана физичких вежбања у грчком физичком васпитању, па и у гимназијама, бкло је трчање. Трчало се на кратким, средњим и дугим стазама.

Трчање на кратку стазу звало се стадиодром. Даљина 'износи један стадиј или 192 метра, дакле скоро као наша дужа спритерска дисциплина 200 метара. Трчање на два стадија диаул износи 384 метра, дакле скоро 400 метара, а долиходром или, истрајно трчање се врши на даљини која је приближно ГоОО или 5.000 метара.

Осим тога су грчки младићи упражњавали још и трчање под оружјем н трчање лучоноша, које је примењивано на разним верским и племенским свечаностима.

Веома интересантна форма трчања, која се примењивала као предвежба и војничка припрема, било је трчање напред' и натраг без окретања. Ово се трчање развило из пптребе чисто војничке борбе хладним оружјем