Fiskultura kroz vekove : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

28

њима палестре, филозофи су водили своје бескрајне дкскусије са ученицима и јетномишљеницима, те су их омладинци слушали за време одмора и тако су стицали и ову врсту образовања.

У гимназијама су постојала купатила и др\ти хигијенски уређаји који су били на расположењу вежбачима пре и после вежбања и Грци су их веома радо упогребЈБ2ВЗЛИ. Бавећи се веома много фискултуром, Грци су се такмичили радо и много, а такмичења су била веома омиљена у народу. Победници су уживали значајне почасти и повластице. Зато су атлетска такмичења постала обавезни саставни део свих народних и верских свечаности. Временом су она постала главни део тих свечаности. Ту морамо да потсетимо на све веће уздизање значај з херојске личности мушкарца који се утврђује у патријархалном уређењу. Игре и такмичења истичу мушке особине и у њима учествују само мушкарци (нзузев спартанске гимнопедије у којима учествују и хероји у грчкој митологији постају полубогови, а грчки бог је уствари богочовек са свим манама и врлинама овога. Зато није ни чудо да су се првобитне верске свечаности касније развиле у олимпијске, питијске, истмијске, панатинејске и друге нгре које данас познајемо као најзначајније фискултурне манифестације античког света.

Пред почетак наше ере настала је криза рсбовласничког уређења друштва и она је изазвала интересантне промене и у суштини физичког васпитања и у форми игара и такмичења. Као резултат те кризе дошло је до увођења плаћеничке војске у Атини и до значајног смањења броја спартијата у Спарти. Синови повлашћених класа ке спремају се више за ратнички позив. Не вежбају више довољно да би могли наступатн на такмичењима и зато њихово место заузимају плаћени борци који се физичком вежбању одају као позиву.

Хришћанство, које се почетком наше ере снажи све више и внше, удара свом жестином на разне игре и такмичења и она губе све више свој значај, док најзад не будУ забрањена и постепено заборављена.