Fiskultura kroz vekove : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

Кад се у новом веку нагло умножава градско становништво, које се регрутује оД револуцијом ослобођених сељачких маса после пропасти феудализма, кад те масе повисују свој животни стандард, а пошто је попустила строгост црквеног аскетизма, ове се игре развијају све више и више. Унапређује се техника и конкретизирају се прописи, па тако долази до спортских игара које стичу велику популарност. Ова популарност спортова није остала незапажена од стране владајућих режима који су у служби капиталистичких клика. Они их искоришћују за скретање пажње народних маса од горућих) социјалних и економских питања, као што је то било са играма и у Риму. Лансирају тезу о његовој неполитичности, али га искоришћују за остварење својих економско-политичких поробљивачких и противнародних циљева.

Видимо, дакле, да се у класном друштву физичко васпитање налази увек у рукама повлашћених, који се, истина, с времена на време мењају, али ово драгоцено средство не испуштају из руку, него и помоћу њега омогућују или остварују притисак.

Белика Октобарска социјалистичка револуција у свему се разликује од свих друштвених преокрета које смо до сада упознали проучавајући историју. Ту се није радило о томе да се један експлоататор замени другим; да класа смени класу; него да се уништи свака експлоатација у било ком виду. (Према Стаљину: „Проблеми Лењинизма"). Производне снаге, средства производње, прешли су најзад у руке оних који раде. Радници најзад раде за себе.

У држави радника и сељака, као и средства производње исто тако и културна Добра дошла су у руке најширих народних маса. Тако је и фискултура дошла у руке оних који су кроз целу историју били лишени ње. Она неће више помагати експлоатацију него ће вазда служити повећању радне способности и здрављу радкг ка, њиховом бољем и радоснијем животу и одбрани прве социјалистичке државе на свету.

49