Gajenje male dece, str. 139

127

кне да боље прилагођује своје очи, без овога биће притупљена сва чула његова. Да би човечији створ могао мислити, осећати, пре свега су потребне представе, л оне се израђују само поновљеним утисцима на наша чула Човек лишен неккх чула (на пр. слеп, глуво-нем) никад неће бити тако развијен као човек са пормално развијеним чулима. Кад све то признајемо, онда излази, да чула детета морамо систематички развијати а не остављати их на бог душу, као што обично радимо. При том се рађа питање: како да развијамо чула % Али пре него пређемо на потанко излагање: како треба да негујемо и систематички развијамо поједина чула детета, поменућемо општа. правила, којих се треба придржавати у паметном васпитању деце. Према овоме прво) не треба заборавити да прекомерно напрезање и раздражење каквог нерва може са свим уништити његову радњу; познато је да су појединп оглувели због јаке грмљавине топова, а неки су пак ослепли због изненадне и јаке светлости; друго) недовоЉно раздражење и нерадња нерва такође шкоди радњи њиховој. Исто тако знамо, да о каквом предмету можемо добити јасну представу само ако се утисци о њему понове доста пута и то свагда јасно и често. Јасност осећаја зависи од тога у колико дете обраћа своју пажњу на дани предмет; пажња ће бити у толико потпунија у колико је већа, с тога не треба у исто време обраћати пажњу детета на разне предмете, изазивати у исти мах разне утиске. Ово је правило у толико важније у васпитању, што је његова цељ да и пажњу детета развија као и све остале способности. Дете које ву из малена навикавали да се удуби у садржину и појединости сваке појаве или предмета т. Ј. да усваја што потпуније сваки утисак, сваку представу — понављам да се тако дете може потпуније развити него ли дете које се не задржава на појединим предметима, У колико је јаснији утисак у толико