Glas naroda

113

смрт. Одмах у почетку своје владе хтео је погубити све своје рођаке, који би му кадгод могјш бити онасни, али увати само Грубешу бранисављева сина, и затвори га у скадарску тамницу, а остали сви побегну у Драч. Краљ 1)орђе није у први мах владао, јер гаГрци победе, и натерају да уступи владу Грубепш, који је до тада био затворен у Скадру. 1)ор1;е је после опет задобио владу над српским земљама, победивтни Грубешу, који је у боју погииуо; али после више година дигне се на њега Грубешин братГрадиња, Немањин отац, и номаган грчком војском, потајно сеизДрача упути у србске земље, и победи ђорђп, који се склоии у град Оболон (Авлона), где га Градиња са својом војском опколи, град освоји, и његаувати, напошље окована у Дариград, где у затвору и умре. „И. С. Н."

13 ГЕОГРАФИЈЕ. Какви има људи на свету. Г. учитељу, рече кнез, то је све лепо, што сими рекао до сад о створењу земље; али кажи ти мени Вога ти, како је човекносто? Одкуд та силна светина, кад је Вог само једаи пар људи у први мах створио? Је ли то истина, да је Вог људе од блата саградио ? Учитељ. Да су људи заиста од блата, т. ј. од земље, то је права правцата истина. Не само људи, већисви други створови су од земље. Све животиње, сво зеље, сво камење није ништа друго, већ земља. Тако је и човек. У светом писму пише, да је Вог пљунуо на земљу, да је оградио блато, од тога пак блата човека и да му је кроз ноздрве удунуо бесмртну душу. Али ми то несмемо тако узети, као што пише, јер Мојсије, који је стари завет написао, могао је као грешан човек лако погрешити у казивању своме о створењу света. Има сад ученији људи од Мојсија, који доказују, да је човек од туда ностао, што су се у време његова постајања различите земљане материје навипге места састале, које су имале то својство, да слогом и скупом својим човеку биће дати могу. Кнез. Е мој учитељу, то нису учени људи, који то веле. Та како би могао човек из земље изаћи, да га Бог створио није! Ваљда није човек каопечдрка, да и онде ниче, де се не посеје? Учитељ. Ала, човече божји, што не ћеш дамеразумеш. Та ја рече, да се само оиде човек створио, де је било тога*семена, те смесе, из које он постати може. Узми н. пр. празан лонац, опери га добро, да ничега у њему нема. Метни у њега оно ситно иверје, које одпадапри тестерисању дрва, зали тоиверјемокраћом, увежи лонац горе артијом и начини иглом ситне јамице по хартији. Стави тај лонац затим на топло место, па га носле 4—5 даиа отвори. Шта мислиш, шта ћеш наћи у њему? Наћи ћеш, брате мој

драги, пун лонац бува.. Одкуд дакле те буве, кад ни једне у лоиац затворио ниси? Тако је дакле и с човеком бити морало. Кнез. Па јесу ли сви људи једнаки? Учитељ. Кажи ми најпре, јесу лисвипси једнаки? Нису, је ли? Има жућова, шарова, гарова, белова. Има пудлица и јазаваца. Какви их нема. Тако су и људи. Једни су бели, једни жути, једни црни, једни мрки, једни црвени. Кпез. Па је ли то истина, да има црниљуди? Ја сам читао, како јеМаркоКраљевићпосеко Арапа, који је био црн као гвоздењак, у ком ми кувамо паприкаш на кукурузи. Ја сам увек држао, да је тај Арапин био ђаво, ј е р сам слушо, да је ђаво црн. Учитељ, Ко је још ђавола видео? Ми велимо, да је црн. Арапин опет велизанас: ала је бео као ђаво. Нама је дакле ђаво црн, јерсмобели, ањима је бео, јер су црни. Дакле да ти кажем, како ти разни људи изгледају и како се који сој зове. Имамо 1. Сој Кавкаски. Кожа им је бела, коса различите боје, длаке су праве, ре1је кудраве; нос је леп, прав и танак, усне румене, главе више дугуљасте него округле. Осим Мађара сви европски народи тог су соја. — До сад је кавкаски сој увек господарио светом. Доказују, да су људи тога соја најлукавији, и да се лакше изобразити дају, него они други сојеви, 2. Сој Монголски. Ту спадају Козаци руски, Башкири и Манџурци, Калмуци и Маџари. Неки ученчовек Амијаи Марцелии каже, да он од сваког неотесаног пања мисли да је Маџар. Људн тог сојанисувелики, кожа им је жута, коса ретка и гриваста као у коња, тело, што нашивеле, сабијено и јако. Најлакше се по носу познати могу, који је иљоснаст и угнут. — Има једна песма, која врло добро изглед њин показује; „глава ти је чутура, а нос патлиџан." 3. Сој Етиопски или Арапски. Кожа им је црна, коса вунаста и честа, усне набубреие и црвене, нос широк, чело узано, а брада мала. Од тихљудимного је до сад изгинуло у ропству. Бељци су их ловили као зверад и у робље продавали, де су горе него марва мучени бивали. 4. Сој Малајски. Кожа им јевишемањемрка, глава је налик као у бељаца, очи су им раздалеко и стоје на јерке. Косу осим једног курјука на потиљку са свим обрију. Врло су лењи, осветљиви и лажљиви. 5. Сој Црвењачки или Американски. Кожа им је бакарна и има прави псећији задај, кад се озноји. Људи су тога соја велики и снажни, чела нљоснаста носа орловска. Американца је тешко изобразити, јер ништа нашега неволи, осим барута, олова и ракије. То су нам дакле ти пет главних сојева људскога рода. Другом ћемо приликом више о њима разговарати. Казаћу ти њине обичаје и начинживота, њине вештине и разне проналаске, за које су они пре знали него ми Бељци. За сад пак нек је доста. Хтео би те нешто питати, али ћу оставити за сутра. Желим ти лаку ноћ учитељу. С богом. *