Glas naroda
181
а у VI. разреду; кратак извод ловеснице црквене пре и после Христа и цркве српске. Педељна и празнична еванђелија и алостоли читаЕе се за сад по књизи од владике Платона, и то у састављена сва четир старија разреда III, IV, V и VI, само недељом и празником ипред службе божије. Том приликом има се казати и значај празника, и прочитати одабрате приче из живота светих, по књижици: огледало хришћанске добродетели из живота светих, од ВукичевиИа. Српски језик Овамо спада вештбање у говору и разумевању с наставом у гледању, *штање и писање с језикословљем и умним вештбањима. Вештбање у говору и разумевању с наставом у гле дапу ради се по књижици: упутство за вештбање у говору и разумевању, и то: У I. разреду свршује се за првих 4 до 6 недеља 1-ви одсек: припреме; по томе до краја зимњег течаја 2-ги одсек: о школи и животу у њој; а летњег течаја 8-ћи одсек: о дому и шта је у њему; у II. разреду свршује се зимњег течаја 4-ти одсек и од 5-ог све шта има о месту, и границама места; а летњег течаја остало од 5-ог одсека: о врту, биљу, шуми, земљи, и 6-ти одсек: о ваздуху и појавима у њему, о небу, сунцу, месецу и друго. Еибо је у овоме главна намера, да се деца уз тачно гледање, познавање и именовање ствари и њихових облика, боја, делова, строја и друго науче правилном говору и одговарању, то се има на ово осо.бито пазити, и свака неправилност одмах исправљати. Читање , предузима се по одређеним читанкама, и то: у I. разреду, пошто се за првих 4 до 6 недеља дана сврши припрема, предузимље се буквар, и сврши се до краја зимњег течаја 1-ви део, и летњег течаја 2-ги део, предмети за читање; а изра5ује се све по правилима, што су изложена у књижици: упутство за предавање буквара; у II. разреду чита се српска читанка за други разред, односно прва језикословна читанка, и иште се, да деца читају разумљиво, и да оно што прочитају с помоћи учитељевом на кратко својим речма казати знају; у III. разреду чита се српска читанка за треИи разред, односно друга језикословна читанка, и иште се, да деца читају тачније, и да прочитано својимречма тачније казати. и оно стварно и језикословно изјаснити знају, у колико то на овај разред спада; у IV. разреду чита се српска читанка за IV разред стара ил нова, и иште се, да деца читају лепо, и да могу прочитано без помоВи учитељеве својим речма казати и што треба изјаснити; у "V. и^1. разреду читају се за сад исте читанке, или читанка за народ од Ст. ПоповиЕа или одбира у
читељ лепше комаде за читање из других допуштених књига, и задаје деци да и код куће читају и да се спремају за разговор о оном, што читају; у опште ради учитељ, да у деци побуди љубав к читању, да би се и сама отимала, да читају, и да о оном размишљају. Писање, У I. разреду, по што се првих 4 до 6 недеља сврши припрема ручна, и пошто се децадобро извештбају уписању првих црта, задаје седа на таблице преписују речи ил кратке реченице, које учитељ пред њима на табли напише; а другог течаЈа пишу на артији; у II. разреду пишу се краће одабрате изреке из св. писма ил народне и друге пословице, и то их пишу деца на памет, по казивању, пазећи правила метода, или се задају изреке из читанке за преписивање; у III разреду, пишу се оне на изуст научене изреке, пословице, песмице, ил се испиеују из читанке из додатог комада именице, придеви, глаголи, чисто ил с претварањемједнине и множине, времена, лица, рода; или се слажу сгодне речи у просте реченице; и цреписуЈу се мања пословна писмена. у IV. V. и VI. разреду праве се писмено кратки изводи о ономе, што Је читано, иреписују се већа а састављају мања пословна писмена по датом обрасцу, и учи се писати латиницом, а у граранским школама учи се писаги немачки ил ма^арски. Језикословље. У I и II разреду вештбају се деца тим, што на питања пазе, да правилно одговарају, и да при тачном именовању ствари и њихових својотава и радова правилно слажу речи у речеченице. Уз то науче при читању и писању познати гласоае, слогове и речи, и гих правилно делење; и тек на крају другог течаја у II. разреду познају речи, које означују лица и ствари, својства и родове, и бројеве, и три главна времена; у III разреду иште се, да се тачније познају именице, придеви, глаголи, заменице, и њихово мењање, да се познају делови од реченице, и да се извештбају ученици у ширењу и допуњивању реченице усмено. У овоме раду држаће се учитељи српске граматике и синтаксе од Даничића ил Бошковића. У IV V и VI разреду уче се познати остале речи, и даље ширење и скраћивање, слагање и везивање реченице, уз вештбање у граматичком и синтактичком изјасњивању читанога, и пази седа се ова знања развијају на леише. Уза све ово уче се на изуст одабрати стихови, изреке, песме, и друго и то, у 1.11. III. и IV. разреду по дотичним читанкама, у V. "VI. разреду одабрате веће народне песме, исторички и други описи; а свуда се пази, да је декламовање тачно и леио. Црквено славенско читање и разумевање. У I. разреду нема;