Glas naroda
БРОЈ* 38.
У НОВОМЕ САДУ 17. АВГУСТА 1875.
ТОДИНА V.
Излази гваке седмшзе ■■Н ВШ М ЈрЗД ЧРВР В Ш| ш Цена је. листу: ла читавож таСаку- Т| ШМ Ж ИШ | | Ж ^ГВ дВ Ж? В на годину . . . . 4 Фор Лрвтплата.сгласиидо- ■ ЛИ ЖЦ в ШШ ЈуШ ш^Ш В |1 1В па по годипе ... 2 „ писи шаљу ее -уредниш- Д Ш Н јр м || ШШ ј&Ш Ш || § Д Јф на три месеца . 1 „ ву и Гл. Народа у В. Сад. М1 Ш9&ШЖ& %ж ЛИа® %г аМВаМв* за Србију годишае 5 » Л0СТ ЗА НАРОДНЕ СТВАРИ, ПРИБРЕДУ, ПОУКУ И ЗАБАВУ.
ЗА ОГЈ1АСЕ ИЛАћА СЕ 5 НОБ. ОД СВАКЕ ВРСТЕ И 30 НОВЧ. ЗА ЖИГ СВАКИ ПУТ, ЦЕНЕ СУ 8НАТН0 НИЖЕ ЗА ОНЕ ОГЛАСЕ. ЕОЈИ ШТО ЧЕШВЕ ИЛИ У ШТО ВЕБЕМ ОБИМУ ИЗЛАЗЕ У ОВОМ ЛИСТУ.
И ОПЕТ 0 ШКОЛСКОМ ЛИСТУ.
Ми знамо да и у мирно доба кад се хоће што да изради треба толико пута једну ствар на среду потезати, док Једни нерастрееу се из немара те рекну: заиста треба да се ради, а другима недодија толико спомињање те повичу: та добро човече, нека буде, мани нас се једаред, а камо ли како је данас, где звекет оружја у рукама браће наше ма и надалеко, а писка и јаук пребегле сиротиње раје у бл§зини све друге потребе затрпава; за то, да неби први глас наш остао не глас вапијуЕег у пустињи него пушчани глас поред грмљаве топова, принуђени смо сада још јаче подвикнути: господо учитељи и славне школске општине шта Нутите! Повода овоме дадоше нам учитељски зборови, који се сада сазивају. 26. 27. и '28. о. м биће у Новоме Саду и Сомбору учитељски састанци. на којима Ке се учитељи практички вечбати у обуци нове мере. У Петроварадину је састанак учитеља из Крајине, а јамачно у то доба биЕе састанци и у Срему, Банату па и у Барањи, хрвацкој Ерајини и Славонији. Ту на тим састанцима дало би се говорити и о листу школском и о томе како би уз „Глас народа" по нашем предлогу или иначе излазити могао. Нека се нађеједан нријатељ листу па нека истакне питање о подизању листа. Скупштина нити Бе моЕи нити ће хтети скинути то питање са дневнога реда. Нека га узме у претрес и нека реши како јој се најбоље свиди. Реши ли, да по предлогу нашем буде, онда нетреба ништа много но тек добре воље и ето листа. Свакоме учитељу треба школски лист и ако нема новца да га сам држи, он бар нека нагони црквену општину да га она држи. Ретко је место де учитељ није перовођа, паваљда као други члан ио важности у општини има толико гласа у овој, да је приволе да учини оно што јојје дужност. Сада нема другог питања.|негохоћели се да буде школскога листа? Програм листа нека никога не буни. Ми нећемо да се у то нлећемо. Учитељи сами то нека одреде. Нека се на састанци, и о томе до-
говори. Ми држимо, да против тога неће никога бити да лист буде независан, да дма пред очима, само интерес школе, па макар се ради тога са самим оиштинама са родитељима и самим учитељима борити морао. Несебична општина или такав отац или учите^ неће тиме ништа изгубити него добити. У целини у нанретку школе треба да тражи и учитељ и ученик па по томе и родитељ свој бољитак. Ми остављамо учитељима одрешене руке. Неће ли прихватити нашу понуду, ми ништа не губимо, а учитељи губе веру у народу да су кадри самостално живовати. Свештенетво није одржало црквенога листа ни онда, када га је новац једнога црменог великаша подржавао. Зашто ? Заиста не за то што је био по њих излишан. Учитељству нема великаша да помогне, оно је на себе оеућоно. Што му се олакшица чини, чини му човек, који је до јуче био у његовоме реду, а; и данас му и у животу и у раду друг. Ту нема опасности да ће лист по упливу чијем повијати се морати. Слобода, која не прелази у анархију биПе потпуно ујемчена. Номиналан, по имену уредник биће му уредник овога листа, чисто из разлога који на длану стоји, учитељима стоји од вол>е, да или у Новоме Саду или ван овога главнога, Фактичнога уредника изаберу. Разуме се да овај у нрви мах неће никакве наградеза то имати, а и уредник „Гласа народа" добија тада уз 200 учитеља и школа претплатника још по табака више експедиције и толико посла уз то око администрације. Из Сомбора јављено нам јевећ, да ће се тамона учитељскоме збору о листу повести реч. Ако се досад на другоме месту није дошло нату мисао, да се питање о листу у збору учитељском претресе овоје опомена за то. Ми озбиљно мислимо о подизању школскога листа, на учитељима остаје, да на томе озбиљно пораде. Идемо да видимо.
^^г\лГкГ\Ј\РЈУ\ЛГ^г