Gledišta
POGLEDI br. 3/1967,
MITJA RIBICIĆ: Slovenački narod i zajednica jugosloven skih naroda; KRSTE CRVENKOVSKI: Makedonija u socijalističkoj zajednici jugoslovenskih naroda; dr IVO PUHAN: Ujedinjenje sredstava zajedničkog poslovanja; dr JOVAN STOJANOVSKI: Robna proizvodnja, samoupravIjanje i raspodela prema radu; LJUPCO KOPROVSKI: O ciljevima moralnog vaspitanja; BOŠKO SMACOSKI: O satiri; D. DIMITROV: Laku noć, sindikati; BOSKO SMACOVSKI; Za istoriju i protiv nje.
POLITIČKA MISAO br. 3/1967.
RADOVAN VUKADINOVIC; Razhčite varijante pokušaja stvaranja jedinstvene Evrope; ĐORĐE PRIBICEVIC: Evropske privredne gmpacije i jedinstvo Evrope; BUDISLAV VUKAS: Konvenpije Evropskog savjeta o zaštiti prava čovjeka; DUŠAN CALIC: Ekonomska suradnja u SEV-u; RADOSLAV STOJANOVIC; „Realistička” teorija u nauci međunarodnih odnosa; IVAN BABIC: Deweyjeva interpretacija demokracije; ANTE PAŽANIN: Problem javnosti u Habermasovu djelu. ĐORĐE PRIBICEVIC: Evropske privredne gmpacije i jedinstvo Evrope. U ovom napisu autor razmatra uticaj sadašnjih evropskih privrednih integracionih kretanja na eventualno buduće jeđinstvo Evrope ili nekih njenih značajnijih delova. 0 tome se, između ostalog, kaze sledeće: „Upravo je u toku donošenje cijelog niza mjera zakonske i administrativne prirode u mnogira domenama privrednog života zemalja članica CEE-a, a koji treba da definitivno zaokruže jedinstveno tržište, odnosno potpuno ukidanje carinskih barijera predviđeno do 1. VII 1968. Nada-
Ije, smatra se da nema jedinstvenog tržišta ukoliko sve zemlje članice ne budu vodile istu politiku za sve proizvode. Danas je liberalizirano oko 90 posto proizvoda koji sudjeluju u vanjskotrgovinskoj razmijeni, dok za ostalih 10 posto proizvoda, naročito onih koji se smatraju osjetljivim za tržište pojedinih zemalja, države članice imaju posebne propise koji reguliraju njihov uvoz. Komisija CEE-a insistira na potrebi da se svaki taj proizvod razmotri i odredi zajednička politika Zajednice u odnosu na njih, te da se propisi pojedinih zemalja članica usagltjse s tom politikom. U svrhu stvaranja potrebnih institucionalno-pravnih temeIja za jednu takvu politiku, Komisija smatra da je potrebno donijeti odluku o intemoj konsohdaciji postojećeg stupnja liberalizacije vanjske trgovine zemalja članica, utvrđivanje postupka za stavIjanje preostalih proizvoda na listu proizvoda slobodne razmjene, odnosno, ako se za tim ukaže potreba, se neki proizvodi skinu s te hste; otvaranje kontingenata Zajednice i sporazum o manipuliranju tih kontingenata; utvrđivanje postupaka koji bi osiguravali primjenu klauzula posebne zaštite predviđene u međunarodnim ugovorima i, napokon, usvajanje propisa cijele Zajednice protiv dampinga i subvencije. Naravno, kako je ova materija regulirana ranijim bilateralnim i multilateralnim ugovorima zemaIja članica, potrebno je iz\Tšiti i odgovarajuću reviziju tih ugovora. Sraatra se da bi u tu svrhu trebalo utvrditi i jedinstveni postupak Zajednice koji bi trebalo da olakša zadatak prenošenja na Zajednicu prava i dužnosti iz brojnih bilateralnih i multilateralnih sporazuma koji ovu materiju reguliraju. Nadalje, smatra se da jedinstveno tržište neminovno nameće usaglašavanje nacionalnih zakonodavstava koja se odnose na propise o Ijudskim i životinjskim namimicama, o sjemenju i rasplodnoj stoci, kao i u veterinarskoj, fitosanitamoj domeni, te u šumar-
338