Gledišta

insistira na bizamostima po svaku cenu, sveznadarstvu intriga o filmskim zvezdama, obaveštavajući svoga čitaoca o tako važnim događajima kao što su, na primer, da je Bela Muni nasledila od Paula Munija 1,5 milijardu dinara; da će Elizabeta Tejlor, prema izjavi njenog reklamnog agenta, imati od danas pa do 1975. godine 35 godina; da Sandra Kardinali koja zna da pući usne nije ni u kakvom srodstvu sa Klaudijom Kardinale; da je izvesni Džorž Pepard investirao sav kapital u gajenje stoke; da su MANKISI primili pismo od jedne tinejdžerke u kojem je 18563 puta bila napisana rečenica: Gde i kada se možemo videti itd. Tražeći i forsirajući bizamosti, ČIK je pomogao Makavejevu da pronađe za svoj novi film veštake tela i duha, objavljujući izjave svojih čitalaca o njihovim specijalnostima, nehotice verovatno bivajući surov prema tim Ijudima koje je izložio opštem smehu. Jer čitaoci CIKA razmetali su se i te kako pred javhošću svojim znanjima, među njima je bilo raznih veštaka i čudotvoraca. Šta oni sve umeju: • U ROKU od 3 minuta mogu da pojedem 150 jaja prženih na masti. Hipnotišem mačku i ona po mom naređenju nosi flašu .. . Mogu vračanjem da dozovem đavola ... Mogu da slušam dreku i galamu a i da podnosim batine a da ostanem „mrtav hladan". Takve junake CIK je popularisao svesno tragajući za kvazi-znanjima i kvazi-kvalitetima, zapostavljajući istovremeno prave vrednosti mladih Ijudi, njegovih čitača. CIK se nije trudio da afirmiše talente, stvaraoce, najbolje učenike i sl., mada je na taj način mogao afirmisati istinske vrednosti pred svojim ogromnim i šarolikim čitalačkim „klanom".

FUNKCIJA CIKA, VREDNOSTI, OSTVARENJA Broj čitalaca CIKA nedvosmisleno kazuje da raeđu niladima postoji želja za komuniciranjem, javnim iznošenjem mišljenja o svemu i svačemu, traženjem i nuđenjem saveta i predloga, dakle, da postoji raspoloženje među mlaclima da se interesuju o savremenim zbivanjima u svetu mladih, da govore o sebi, o svojim nevoljama i uspesima, da se povezuju, da se upoznaju i kontaktiraju. Funkcija CIKA je upravo u širokoj i raznovrsnoj komunikaciji sa ćitaocima, u praćenju njihovih interesovanja, u prezentiranju problematike bliske čitaocu. ČIK je već ostvario svoju zamisao da postane široko i tiražno glasilo za mladog čitaoca. ali se njegova funkcija ne iscrpljuje samo u zabavljanju i razonođavanju čitaoca, već i u njegovom vaspitavanju. List sa 400.000 tiraža je veoma moćan faktor u vaspitavanju mladih Ijudi, on može da im nameče prave vrednosti, da u razgovom i polemici s njima brani te vrednosti ako je to potrebno, da ukazuje na kić, idolatriju, lažne veiičine. Izgleda da CIK nastoji da postepeno ostvamje i vaspitačku

784

PERO ZUBAC