Gledišta
bi načela ravnopravnosti naroda i republika trebalo mnogo više da dođu do izražaja jeste savezna uprava, savezna administracij a. Ne suirmjam u dobm volju i vrednost brojnih dosadašnjih inioijativa u vezi s tim. Ali stanje još uvek nije zadovoljavajuće ... Rešenje kadrovskog pitanja, odnosno nacionalnog sastava saveznih organa, posebno savezne administracije, jeste u sadašnjem momentu jedno od najvažnijih. Sadašnje uključivanje retkdh slovenačkih pojedinaca u savezni administrativni aparat ne može stvoriti utisaik da slovenački narod ravnopravno učestvuje tamo gde se sistematski, profesionalno i stmčno razmatra dmštveni život, prave analize i pripremaju odluke i time reguliše tok novim inicijativama, od kojih, pre svega, zavisi napredak dmštva ili stagnacija, odnosno pravilno ili pogrešno dmštveno usmeravanje ... Tesno povezano sa sastavom savezne uprave je pitanje upotrebe jezika i time i jednakog ugleda svakog naroda. Zbog toga treba slobodu upotrebe jezika regulisati tako da i u buduće ne bude nikakvog ugrožavanja... Dmgo značajno pitanje jeste kako obezbediti jednakost i ravnopravnost naroda na najvišim političkim mestima, odnosno na nivou rukovodećih političkih funkcija ... Rukovodeću gmpu, zauzimanje mkovodećih poliitičkih položaja, treba već sada legaino regulisati, tako da se i ovde za osnovu uzima narod, odnosno republika i načelo rotiranjau određenom vremenu. U ovu gmpu übrajam kao primer ili mogućj izbor šest najvažndjih položaja u federaciji: predsednik Republike, predsednik Skupštine, predsednik Izvršnog veća, predsednik Ustavnog suda, predsednik Sindikata, potpredsednik Izvršnog veća. Za ova mesta bi repubhke naizmenično predlagale svoje kandidate za određeni period ... Ako bi se ostvario predlog o kome pišem ... građani bi bili mimi i zadovoljni. Znali bi da je nemoguče bilo kakvo iznenađenje i da je uža za jednica kojoj pripa-
daju ravnopravna u saveznoj državi. Tako bi trebalo postupati i sa navedenih šest višib položaja, na kojima je veoma centralizovana vlast i moć i sa kojih je moguće odlučujuće uticati na sudbinu savezne države i naroda..." VINKO TRINKAUS: Progresivno oporezivanje i socijalna diferenoijacija. „ ... Treljalo bi uzeti u obzir radne organizacije čija dalja egzistencija ne zavisi mnogo od fondova za proširenu reprodukdju, već više od uspešnog poslovanja, održavanja i dskorišćavanja već datih proizvodnih mogućnosti. Posebno treba proućavati ona preduzeća koja stvaraju ekstradohodak ili su u izrazito monopolnom, privilegovanom položaju. Možda će biti potrebno to treba još temeljito proučiti i razmisliti da se utvrde i propišu različite obaveze s obzirom na akumulativnost, značaj grane, njen položaj, potrebu za sredstvima, kako bi propisom o progresivnom oporezivanju obuhvatili stvamo ono što nam se izgubilo kroz osnovne propise ili stvamo predstavlja oblik ekstradohotka. Uvođenje jedne jedine lestvice progresivnog oporezivanja preduzeća, a da se pri tom ne uzmu u obzir i sve dmge okolnosti, može da nas baci samo iz jedne krajnosti u dmgu ...” CIRIL BAŠKOVIĆ: I nastavak? „ ... Za efikasan nastavak pokreta (studentskog) bila bi potrebna objektivna analiza dmštvenih korena studentskih nemira. Važna su dva pitanja: da li je reč o konfliktu trajnije akcijsko-motivacijske prirode i snage i kakve su ova priroda i moć s obzirom na materijalne dmštvene osnove konflikta; i još to izvire iz odgovora na pp stavljeno pitanje kako treba da deluju progresivne sredine, pre svega Savez komunista; kakve organizacione oblike i metode treba uvesti kako bi pokret istovremeno podsticali, usmeravali i učinili ga što efikasnijim? ...”
vera ikonomova i tatjana popov
1448