Godišnjica Nikole Čupića

МИЛОРАД П. ШАПЧАНИН 101

предмета основне наставе у којем такође преовлађиваше механизам; отуда, најпосле, и превод она два изврена дела 'најчувенијега ондашњег представника немачке практичне школе.

Шапчанин је дакле педагог лашк. Он не имађаше ни стручне учитељске ни факултетске професорске спреме. Али је одмах прозрео голему и „насушну“ потребу Отадбине своје за просветом и пошао да јој помогне. На томе путу он се одмах срећно срео са школом, која је желела да препороди наставу, која је тежила, да из храмова просветних изагна убиствени механизам а место њега унесе рад чулни, посматрање и разумевање. Отуда је и његов рад у Србији дошао као наручен. Он је, ако и невешто, само потпомагао онај задатак, који је имала и учитељска школа, на чијем је оснивању радио и он. С тога га, поред свих мана и недостатака што их нађосмо у радовима његовим, можемо уврстити ипак у ред првих радника на пољу препорођаја основне наставе у нас на крају треће и у почетку последње четврти прошлога века. |

И ми се морамо поклонити ономе одушевљењу, које је киптело у души овог песника педагога, и које га је покретало на рад за опште добро народа свога.

Морамо се дивити и оној саморадњи и вредноћи, којом се он од обичнога гимназијалца уздигао до члана Ученога Друштва и до просветнога радника првога реда.

=