Godišnjica Nikole Čupića
222 | га ГОДИШЊИЦА
то већ није оно старо вјеровање у то ношење, но се претворило у празник обичног весеља и лицемерне побожности. У светковини ношења крста учествују мјештани, браственици, племеници, а ријетко бива „јабанџија“. Ако случајно буде који јабанац, особито „бољи чојак“, познатији или главар, даће му почасније мјесто „за крстима“ (крстовима) или ће га почастити, да носи барјак, а одаће му почасти при трпези: ставиће га на „боље“ мјесто и угостиће га љепше.
„да крстима“ иде и мушко и женско и старо и младо — све, што се може нога држати и ходити без водитеља. Дјевојке прије нијесу никако ишле за крстима. а данас оне иду највише. Кад хоће, да иду за крстима, онда се, особито женске „нареде“ (обуку, што љепше могу), као да ће међу сватовима. 5
За крстима, свако иде пјешице, мушки сви гологлави.
Ја сам ишао за крстима неколико пута по разнијем мјестима у Црној Гори. Да бих читаоцима дао бољи појам и изнио им јаснију слику те установе и тога лијепога народног обичаја, описађу, у колико имам биљежака и података, у колико знам и памтим, онако, како се гдје и кад вршио тај обичај у моме присуству или по живом, усменом или писменом причању појединаца.
Прп томе опису задржаћу се мало подуже на том обичају код Доњокрајаца, јер о томе имам највише биљежака и успомена.
Доњи Крај зове се племе настањено сјеверно од вароши Цетиња, дужином цетињског поља. Све су куће покрај самог поља.
Доњокрајци су носили крсте сваке године на Марков-дан, 25. априла.
Окдје морам напоменути, да сам ја био малешан, док су Доњокрајци редовно носили крсте, те и не могу го-