Godišnjica Nikole Čupića
РЕ-- и НЕ по М 98 ГОДИШЊИЦА
тивши брак, — оно је очистило и државу од деспотске власти и ропства, пошто свако више друштво почива на фамилији, те од Фамилијарног система и живота зависи и друштвени и државни систем и живот.
Тако је у првим временима живота свих народа религија била једина јака веза која је, везујући људе с истим божанским силама, везивала их и међу собом у "друштву; она је прва освећивала обичаје и цео друштвени поредак; она је прва сила која је укроћавала првобитно дивљаштво и варварство људи, и чистила их од крутих животињских нарави, спремајући их и васпитајући их за живот у друштву, те на моћи и вољи 60гова почивају сва прва друштва и културе. По томе је у свима временима религија била прва и најмоћнија, веза појединих општина, градова, племена у једну већу целину, државну и народну. Религија је била једина веза многих индијских племена у једну религиозну целину, а доцније је Буда израдио јединство у учењу,
у литератури међу многим народима, и тиме их ближе довео једно другом. Све насеобине и градови Финичана везивале су заједничке религиозне дужности, заједничка религија, и у част националним боговима светковани су општи празници и приношене су жртве. Тако је религија била првобитно главна и најмоћнија одлика племена и народа, те је она највише и одржавала и подстицала племенски и национални дух као што је тирски Херкул био центар Финичког савеза, тако и Јупитар лацијског; тако су и Грци, поцепани међусобним ратовима, само култом олимпијском Зевсу осећали да су један народ, те је националну заједницу и код Грка држала у главном само религија, те је заједнички култ
био једина веза међу градовима њиховим, Делос са жртрспиком Аполону био је спона свих Јоњана, а приношење жртава на брегу Микали било је заједничко свима грчким колонијама у Малој Азији. Тако је и код Јевреја култ њиховом Богу уједињавао дванаест поцепаних племена њихових; свети ковчег био је свето место око којега се народ скупљао сваке године, и славио велике светковине религиовно-националне ; прекинуто религиозно јединство њихово донело је доцније и прекид политичког јединства; Јерусалим је постао. доцније и политичка и религиозна престоница. А пре