Godišnjica Nikole Čupića

ИЗ СКАНДИНАВИЈЕ 959

Ларвика, Телемаркен поред река Тина и Токе које се поврх Схена сједињују и ту називају Скенелф (Схенска река). Вековима, док је саобраћај био тежи и мањи, живели су људи у овим долинама одвојено, те је зато свака сачувала по нешто самосвојног. Тако свака, долина има своју ношњу, своје игре, песме, итд.

Две трећине од свег становништва живи на обалама морским и на острвима, а само '/, унутра, у земљи, по долинама, и нешто мало по висовима. И градови, сви осим њих седам омањих, леже на Фјордовима. Зато се и земаљски промет врши већим делом на мору, које је међу шерама увек мирно и угодно за пловљење. Г. 1897 бавило се каботажом 500 пароброда и 3000 барки и лађа с једрилима, на којима је преношено робе у вредности једне милијарде скандинавских круна. Тај поморски, обалски, промет четири пута је (те године) већи од промета жељезничког у земљи. Али се у Норвешкој одавно, од краја ХУШ, а особито од половине ХТХ века, радило доста, да се и сувоземни саобраћај олакша и рашири грађењем друмова, подизањем железница, прокопавањем канала. И у том погледу могла би Норвешка и другој којој европској земљи служити за пример, а некмоли нама. Због стеновитости земље и великих дубодолина и планинских висија, путови се морају махом усецати у стене, изводити на вијуге из нижих предела на више, везивати, често, вијадуктима и мостовима, итд., услед чега је израђивање њихово врло скупо (плаћало се 13 и 14 круна за ш). Али је ипак сва Норвешка покривена данас мрежом солидних, модерних друмова. Све долине и крајеви исповезиване су путевима, по којима 600!000 кила може један коњ вући. |То се има на уму при грађењу путева). Особито су важни и скупоцени путеви који везују долине источне (јужне) Норвешке, с Фјордовима и градовима на западу Они воде преко пустог планинског платоа, и предела вечитог снега и леда, спуштајући се, на западу, низ вратоломне стрмени.

Уз главне друмове подизане су станице с гостионицом на сваких !5—25 километара, у којима путници могу у свако доба добити кола по утврђеној цени. Станице, и оне у најврлетнијим странама, као и сва места и хотели, по Норвешкој, повезивани су

17%