Godišnjica Nikole Čupića

280 ГОДИШЊИЦА 5

Опет је протекло четири године до појаве првога наредног комада. То су били Стубови Друштва, 1877, из савременога друштвеног живота. С њима је он сад коначно пришао новоме правцу; напустио романтику и ступио ближе питањима која савременост најјаче иптересују. |

Што у друштву истина, племените и чисте намере, тешко крче пута, то по Ибсену долази од неморалности и покварености људи који састављају друштво, који га држе, који су стубови његови, а не од другога чега, као на пр. од политичких или друштвених уређења, установа, политичких програма, итд. И зато зла која Ибсен изобличава и напада јесу зла чисто моралне природе. Његова дела немају никаквих политичких тенденција. Али се неморал у друштву често, ако не махом, крије иза крупних, опште уважених имена, и сјајних титула. Ибсен је узео на себе позив да износи на видело неваљалства, ма ко их чинио и штитио; да демаскује неваљалце, ма ко онп били. И он је куражан, неустрашив. Да, он врши свој позив с неким сатанским задовољством. И јунак овога комада био је у свом граду опште уважена и поштована личност. Цео га је свет сматрао за најбољег и најпоштенпјег човека, за најјачи стуб друштва. Његова породица била је најугледнија по чистоти и племенитости. Али, колика лаж! Берник је дошао до богатства и имена лагањем и крађом, и у неваљалству се толико срозао да беше спремио да изврши и један велики злочин, кад му један случај поквари план, и својим срећним последицама, пробуди савест, и окуражи да се сам јавно исповеди и призна какав је био; и да, преображен, настави нови живот. Главна мисао која се издваја у овом комаду, п натура као један принцип, јесте, да друштво једине чврсте стубове може наћи у истини и слободи. Овај је комад пронео име песниково иза граница Скандинавије. То је прва Ибсенова драма која се представљала у Немачкој (Берлину) и припремила тамо земљиште за друга његова дела.

За овом драмом долази Нора 1879, или, како се у оригиналу зове, „Кућа једне Лутке“, у три чина, једно од најсавршенијих и најпопуларнијих Ибсенових дела. Овде се песник вратио на тему којом се бавио у Ко-