Godišnjica Nikole Čupića

| 0 ПЕДАГОШКИ КЊИЖЕВНИ РАД М. Ђ. МИЛИЋЕВИЋА 15

| Препавши на сам предмет писац га је поделио

__на „васпитавање у нарбда који су били ван утицаја откривене вере“ и на уваспитавање у народа који су били под утицајем откривене религије“. Ово друго после поделио је на средњи век, обнову или ренесанс, нови век и данашње време. У данашњем времену пак прегледао је васпитање у Енглеза, у Немаца, у Француза, и најпосле у Руса и у Срба. У последњем, који носи име „Први оглед Историје Педагогије у Срба“ и који износи 47 страна, говори се најпре о школама у старој српској држави и под Турцима, а за тим о школама у оностраних Срба па после о школама у Србији од- Устанка до 1871, када је ово дело изишло, и онда су именовани сви радлици на овоме пољу у нашега народа, а најпосле је „Завршетак“ као неки извод из свега.

ж

Долази последње и најсамосталније дело Милићевићево педагошке садржине, а то је: Село Злоселица и учитељ Миливоје. Оно је писано 1880 године, када је Милићевић уклоњен из министарства просвете и премештен у министарство унутрашњих послова. Зато у посвети ове књиге и каже: „Учитељима и учитељицама основних ·школа и свима онима с којима је деветнаест година радио у школи и о школи на растанку своме с министарством просвете књигу ову посвећује повн Ово је управо педагошка приповетка, у којој се у облику писама износи школовање а за тим и рад једнога учитеља, који је од једнога запуштенога и покваренога села Злоселице направио Доброселицу. И сам Милићевић у предговору вели: „Књига ова личи на роман или бар приповетку, а није управо ни роман ни приповетка... Место да књизи напред одређујем врсту књижевности, одакле је доцније оштра критика може дићи, да кажем две три речи о потреби која изазва овакав спис“. И онда износи како је народ наш неуједињен, растурен, како ти делови његови не знају један за други, како их књижевност мало спаја а школа још мање, и како овако не сме остати ако хоћемо да порадимо на својој будућности и народноме јединству; те је зато преко Миливоја више желео да упозна учи-