Gvozdeni kolosi : lokomotive našeg doba : predavanje održano na Kolarčevom Narodnom univerzitetu

9

Борбу енглсских градитеља локомотива за усвајање њихове концепцнје решења проблема вуче, пра-

тио је са огромним интересовањем цео културни технички свет. Афирмација тУ 'концепције, коју су извојевали Стпвенсони, дала је пстстрека великом броју градитеља машина у свим деловнма света. Ма да за известан краћи период Енглези остајуТлавни произвођачн локомотива ипак нитав низ градитеља, нарочито у Сједињеним А.меричким Државама, Франдуској, Белгији а потом и Немачкој стварају своје типове: све боље, јаче, савршеније.

Често се наводи да су прве локомотиве у нашој земљи саграђене крајем четврте деценије овога века у Фабрицн вагона и мостова у Славонском Броду, локомс-тиве серије 16 нормалног кблосека и локомотиве серије 83 колосека 0,76. Међутим, још 1882 године, у радионицама Мајданпечких рудника у Србијн, које је тада експлоатисало предузеће Енглеза браће Холвеј, по нацртима енглеског инжењера Барнеса, израђене су две локомотиве за индустриски колосек ширине 0,60 метара типа- О-С-О, дакле са три везане осовине.

Ове локомотиве за које су само осовине са точковима донете из Енглеске, израђене су у потпуности У радионицама у Мајданпеку домаћом радном снагом. Оне су могле брзином 12 км на час да вуку воз тежак 20 тона.

Локомотива ванредном брзином пролази кроз дугу фазу свог развојног пута. Колосечни путевн. се граде на свим странама света, железница псстаје доћан фактор друштвеног и техничког успона овога доба. Брзом развоју технике и опште културе човечанства у великој мери допринео је успешан и брз развој железничког саобраћаја, нарочито у периоду