Gvozdeni kolosi : lokomotive našeg doba : predavanje održano na Kolarčevom Narodnom univerzitetu

7

Његова ~Локомошејн“ прва локомотива на свету била је саграђена на принципу на коме се локомотиве граде и данас: котао, смештен на постољу које је почизало на четири точка, производио је цару која се водила у цилнндре парне'машине смештене на истом пострљу. Дара је покретала клипове у цилиндрима парНе машине, а ови су прекр полуга и зупчанкка вршилн обртање точкова. Локомотива се кретала притискујући својом тежином на шине чиме се трење између џовршина котрљања њеннх точкова и шире повећавало те је та самоходка .машина била у стању да повуче иизвестан терет. „Лркомошејн” Ри;арда Т.ревитика повукла је први воз на индустриској прузи између Мерзир Тајдвила и Кардифа у Јужном Велсу, у Енглеској,' 1804 године. „Локомошејн” је воз, тежак укупно'2s тона вукла брзином од 8 км иа час.

Велики Тревитик, назван од својих еавременика „Корнуелски див” међутим није имао среће, са својом ванредном и генијално • смишљеном. машином. ■Она је била претешка за шине од којих је тадањи колосек био начињен и оне су се под њом почеле ломити.

Власниди пруге су сматрали да немају рачуна да слабе шине замењују јачима да би омогућили .вучу овом необичном, новом али за њих и проблематичном направом. Прва локомотива је била уклоњена а вуча настављена коњима-. Тревитик гради нову, мању и лакшу машину али она нема потребну .вучну ■силу. После узалудних покушаја да убедн власнике пруге у потребу појач.ања колосека, Тревитик, дубоко -разочаран, напушта"своје дело да би, конрчно, завршио свој живот у највећој беди.