Interesi srpstva. Knj 1 i 2

80

народној привреди, јер само би она кадра била да замени посредне данне који су, по општем признању стручни људи, од тако големе зитете за народну производњу. (Она тасни пи државним финанцијама, јер притоде њитове увећава, а администрацију њижову упрошћава, дакле трошкове око прикупљања парезе улмањава, Шрогресивна пореза одговара захтевима правде, али не захтевима правде Филозофских сањарија. већ захтевима обичне, људске, елементарне правде, по којој: — „Право је оно, што је морално, а морално је оно, што је корисно за цело друштво, то јест за све чланове његове.“

Тако — 7 начелу. Но баш зато, што је прогресивна пореза основана на правичности, она је — утопија у друштву, где решава сила, као што је друштво модерно. Аласински интереси спречавају увођење такве пореске системе. Но ако је она немогућа у друштву силе и класинског превлашћа, напротив у друштву, које би збиља било засновано разумом и правдом, она би била бесмислица, јер у таквом друштву данак у данашњем смислу, па ма он био и „прогресиван,“ нема смисла да постоји. Сводн се на то — да царство прогресивне порезе „није овог света“. Да објасним.

Има научењака буржоанско-економне школе који ораме, а има их који хападају прогресивпу порезу. Први знају шта раде; ови други —- наивни су. Они што бране, знају да је прогресивна пореза у данашњем жапиталистичком друштву просто немолућа; за то је и бране. Иначе не би. То је врло јевтин начин да пред масом пастанемо популарни,

Историја сведочи да је, у разним епохама човечанства, владајући сталеж дапот друштва вазда тражио да за себе извојује ослобођење од данка; историја сведочи да је он у том свагда успевао. Што је негда чинила црква и аристокрација, то чини данас буржоазија, јер данас она влада. Кад