Istočnik
Стр. 540
источник
Вр. 23
ници немају никакве религије, нити каквих религиозиих церемонија и обичаја. којима бп се разлнковали од животиња. Но данас се зиа, да су урођеници аустралски већ у оно доба, кад је Аустралија прона • ђена, имали а и данас имају врло живу вјеру у духове и божанства, а то је нотврдио велик број путника етнографа послије Еап^-а. Тако се неко вријеме држало, да становници самоанских острва немају нпкакве религије (а с религијом ни вјере у бесмртност), па је опет у новије доба доказано, да то није истина 1 ). Најозбиљнији етнографи данас кажу. да се ве може наћи ниједан народ, који не би имао апсолутно нпкакве религије. Шта више и они, који нису наклоњени релпгији или вјери у бесмртност, јасно исказују, да се такав народ данас не може наћи. Ту1ог), оснивач и најдубљи познавалац анимистичко хипотезе, изрично каже, да уви^авни етнографи не приписују никак1:е вриједности тврдњи, да дивље расе немају никакве вјере у бесмртност, „јер кад дивљак каже, да мртви више не живе, он тим хоће да рекие, да су они умрли" 2 ). Тим ријечима Ту1ог каже, да они испитивачп, који тврде, да дивље расе не вјерују у бесмртност душину, не разумију тих дивљака, јер није доста само буквално примати ријечи од дивљака, већ разумјети начин њихова изражавања. Путници испитивачи нас увјеравају, да су дивља племена јако неповјерљива према европејцима, те врло нерадо казују о својој религији, јер да сматрају своју религију и своје фетише обесвећенима, ако кажу за њих странцуТако се онда може разумјети, што пеки тврде, да код овог или оног нлемена нема ни трага религији. Ако данас нема народа без религије и вјере у бесиртност, кш што нас увјерава етнографија, можемо слободно закључити, да никад није ни било на земљи таквих народа. 0 том имамо свједоџбе још у најстаријих писаца. Ту1ог, који заступа мншљеЕве, да се религије развијају једна из друге, дозвољава, да је некад било времена, да се могао наћи народ без религије (гдје год има религије има и вејере у бесмртност и обратно, који год народ вјерује у бесмртност душе, тај кећ има религију). Он каже, да данас не смијемо тврдити, да се у Енглеској од памтпвјека знало за маказе и жигице, јер данас нема села у ком не би било тих ствари 3 ). Не можемо тврдити за маказе н жигице да су од памтавијека на земљи, али не смијемо тврдити да се 3 'потребљавају на цијелој земљи, јер има народа, који за те ствари не знају. Религију не можемо сраванти се маказама и жигицама. П[)иро 1,а човјечија није данас друкчија, него што је била у стара времеиа, па ') Е. В. Ту1ог; „БЈе АпСап^е Зег СиИиг" I. стр. 413—418 2 ) 1ћк1. П. стр. 19 3 ) Е. В. Ту1ог: „01е АпЈап^е Зег Сикиг" стр. 419,