Istočnik
Стр. 342
недостатака на себи, зато треба, да сваки прво самог себе позна, па да би могао и друге људе познати. 2. НитгШаз (смиреност). Научн се да будеш смнрен, јер ко се скрушава, том даје Бог своју мнлост и свог Духа. 3. АћпејгаИо $и1 (одрицпње самог себе). Сваки проповједник; се мора одрећи не само себе самог, него и онога, што има: жене, дјеце, бо!-атства, хране, части н т. д, јер га све то може да спречи од иаучавања св. Писма, ако им се сувише мреда. Ово троје служи као увод ономе, који хоће, да изучава св. ПисмоА ко га већ изучава, од тог се тражи: 1. 1.ес1Го (чишчње ) т. ј. да вриједно чита и изучава св. Писмо и то тако: да зна, на којој се страни, у којој глави налази ова или она изрека св. Писма. Тако ће само дотични слављш бнти као добар 1ех1иаИ$ (познавалац текста) илн ИШсих. 2. КереТГо (ионављање) т. ј. да чешће чита св. писмо, да добро памтн, шта чита и да сравњује једну изреку с другом и да упамти која разјашњује и проширује другу. 3. МесШаИо (размигиљање ) т. ј. да узме и по трећи пут св. Писмо у руке, па да размишља о оном, о чему је читао. Нека запамти 1осо$ соттипез (заједничка мјеста), као: о оправдању, о страху, о љубави, о цјеломудрености и т. д., да би знао под какво 1осо сопшш долази то мјесто, те ће тако брзо наћи сапопет 1ћео1о°;1ае т. ј. Христа у св. Писму, јер на Христа указује цијело св. Писмо. Тако ће се само научити правој вјери у Христа. Осим споменута два ступња тражи се од онога, Који нзучава св. Писмо још и трећи ступањ који се саотоји из: 1. огаНо т. ј. прије евега троба да призове ев. Духа, да га умудри, да може бити што бољим учитељем. 2. ехреггепИа т. ј. мора имати искуства, које много ствари доприноси. 3. Vо1аНо т. ј. да се с вољом ода позиву, пак да истинито учи друге ономе, што је сам из св. Иисма научио. То су три приступа (асШих), у којима има девет степена. Пошљедњи стечен и то десети јесте уИа ае1ета , гдје ће научити, шта је нада (а. Тим. 3, 13). Онај, који хоће, да изучава св. Писмо, мора знати језике. Као што је Роспод дарокао апостолима, прије него што ће их послати на проповјед, знање језика, тако треба и сада знати јеврејски, грчки и латински језик, да би се могло правилно схватити и разјаснити св. Писмо. Ја знам то по свом искуству, говори Лутер. Само онај,