Jovan Amos Komenski
ГШАНСОФИЈА
3 655
«Рапзорћтае Ргодготиз, претеча пансофије", који спис против воље Коменскога би штампан најпре у Оксфорду 1637. под. насловом «Увод у тежње Коменскога — Отворене Двери Мудрости> (Сопафишта ОСотешалогша ргаећша — Рога зарјепџае гезегаја), и то с намером, да се чују мишљења научника по ствари од толике важности.
Коменски беше јако озлојеђен тим поступком свога пријатеља, што овај није чекао, док он сам као писац не изиђе на јавност с готовим делом, као што је то било са «дДверима језика». Ну при изради овога замашног дела уздао се Коменски у помоћ сарадника, у «СоПестит рапзорћешт» ; јер је таки рад далеко превазилазио снаге једнога јединог човека.
Међу тим успех тога, «Претече» пројектованој пансофији беше већ таки да је Коменски могао и с њиме бити потпуно задовољан: да, тај успех није био ништа мањи од онога са. «Дверима, Језика. » («Изувимајући светлост слова бооојега, није ни= чим указана већа благодат роду људскоме, него што је овим истинитим путовођом праве и потпуне светлости; те би на. сваки начин требало настојати, да Коменски ово дело доврши > тако је гласило мишљење једнога критичара.
сТано бреме не сме се товарити ма рамена самог Коменскога ; треба потражити сарадника; треба образовати пансофичкуј колегију и т. д.» говораху с друге стране. Неки Јован Адолф Јасије, професор математике у Хамбургу, у своме писму. упућеном на Хартлиба, изражава се овако: «На. све стране Јевропе покренуле су се већ студије пансофије и боље дидактике. Ш да Коменски до сад ништа друго није урадио, већ само то што. је међу духове посејао семе таких многоструких подстицаја —_ па би се морало признати, да је доста учинио") У.
Ну поред тога није недостајало ни таких гласова, који су циљеве овога предузећа сматрали за недостижне и сумњичили су га, налазећи у томе «опасну мешавину божанских ствари са човечанскима, богословије са философијом, хришћанства. са незнабоштвом то јест, таме са светлошћу». Већ само блиставо пме «Пансофија» — Свезнање: поред уобичајеног скромног :
то мора да је овај спис био готов године 1631 (кад су изишле «Двери Језика»). Године 1633 (пет година пре списа му «О Птисдано») даде га Коменски објавити
у лајпцишком књижарском каталогу, под насловом: «Јатиа гегши» (Двери ствари)
пили «Хришћанска Пансофија.» 5) Коменски прибележава сам ова разна мишљења у поговову. који је додао фа отп. [., 451. и след.
«Ртодкоти5-у,» у његовим скупљеним списима: Ор. на свет са
2) У данашње доба неби се нико смео усудити,. да се појави Пансофијом.» Хумболтов «Космос» п Лоцеов «Микрокозам> јесу знатне ризнице
пена
та
ње