Jugoslovenski Rotar
a ee —_____—,
У Стобима је откривено име епископа Филипа, а познати су и епископи Никола (451), Јован (689) и Маргарит (692). У У веку овде је живео и аутор дела „Антолион" Јован Стобејац, који је у четири књиге сабрао изводе из јелинских филозофа и из списа филозофске садржине. Године 479 Стоби је опљачкано од Источних Гота, које је предводио доцније чувени Теодорик Велики. Тада је град много пострадао. ИМ велики земљотрес 518 год. нанео је Стобиу много квара. Читава серија катастрофалних земљотреса 528—6538 год. нанела му је смртни удар. Изгледа да је оно почев од УП века било у сталном опадању. 1014 године оно се спомиње под именом „Стипејон“, код кога је византијски цар Василије П у своме походу против чувенога цара маћедонских Словена Самуила, прешао Црну Реку. Вероватно је, да је тада Стоби било већ запустело. | ок
Откопавања у Стобиу до сада су открила велики део једнога античкога амфитеатра, једну рану хришћанску епископску цркву, палату Партениоса, палату Полихармоса са синагогом и једну капију (на ју: гоисточној страни) са улицом. .
· Позориште се састоји из три дела: простор за гледаоце, т.зв. оркестра и позорнице (сл. 1). Простор за гледаоце чине амфитеатрално поређани редови седишта, до којих се допирало степеницама, постављеним са стране седишта тако, да на сваки ред седишта долази по два степена. Редова седишта има 16—17 и они су подељени, како изгледа, у шест сектора. Седишта су састављена из квадера белог мермера, који води порекло са Плетвара (код Прилепа) и чине и овако дели: мице откривени мајестетичан ефекат. Ту је било места за 5000 гледалаца. Простор за оркестар био је посут песком. Оркестра је од простора за гледаоце одвојена једним високим зидом у облику балустраде. То сведочи да је она била намењена за продукције акробата, за борбе дивљих животиња и гладиатора и да је управо служила као арена. У прилог овој тврдњи иде интересантна околност, што ово позориште у Стобиу није имало позорнице. У место: ње постојала је монументална фасада на два спрата, која подражава архитектуру једне палате и била је украшена стубовима и нишама. Гледаоце није више интересовала класична драма; публика се одушевљавала једино за циркуске претставе. Отуда позорница није ни била потребна. Оркестра се претворила у арену, чије је позађе чинила сјајна архитектура фасаде.
Северозападно од позоришта и одмах до њега налази се пространа епископска црква. Она има три брода. Цела црква са нартексом и абсидом дугачка је споља око 53 м. Има и спољашњи нартекс испред кога се налази величанствени простор за трг окружен колонадом. Средњи брод од бочних бродова одвајају по тринаест снажних стубова од црвенкастог и белог мрамора. Ови стубови имају дивне капителе (слика 2). Олтарски простор био је од средњега брода ограђен, т.зв. канцелима, мраморном преградом, украшеном рељефима. На јухжној страни средњега брода уз саму мраморну преграду лежи раскошни амвон, од чије је архитектуре толико преостало, да се даје потпуно реконструисати.
Он је имао два узлаза са мраморним балустрадама, пробијеним у
Se See eee eee es) PS |