Jugoslovenski Rotar
прва, два извора. Ако упоредимо ова три фактора и њихову васпитну улогу из времена пре рата и данас, лако ћемо уочити да, је утицајна сфера, улице знатно померена и проширена, на штету дома и школе, и да је васпитни утицај ових потоњих у многоме постао слабији и неповољнији. Раније, омладина се васпитавала тако рећи искључиво у дому иу школи, а спољашни утицаји, утицаји улице стајали су под строгом контролом родитеља и наставника. Додир школске омладине са спољашним светом био је сведен на најмању меру, а васпитање се вршило У једној тако рећи потпуно изолованој атмосфери. Посете позоришта. и биоскопа, сем ђачких претстава, биле су готово искључене, а, читање дневне штампе, нарочито новина, и домаћом и школском цензуром скоро онемогућено. Грубе стварности живота нису тровале младу дечију душу, а слика спољашњег света развијала се у машти школске омладине према идеализованим личностима народне и светске историје. Хуманистичке и друге средње школе вршиле су свој благотворни утицај наетичко формирање карактера и у души детета стварале свет пун врлина, идеалан и леп. По свршеним школама, младић је ступао у живот, пун полета, надахнут надионалним и општечовечанским идеалима, носећи у срцу као блиске познанике херојске личности из народне поезије, Тацита, Хомера, Хорада и других, и са дубоком унутрашњом тежњом да свој живот удеси угледајући се у њих као у недостижне своје узоре.
Данас су прилике битно измењене. Омладина, рачунајући ту и децу. креће се много слободније него раније, и налази се сразмерно много више и ван дома и ван школе него што је то до сада био случај. То су делом последице обичаја насталих за време рата, када су се оцеви налазили на бојном пољу, а матере заузете бригом за живот препуштале децу самој себи, а делом у вези са тешком привредном кризом која, разара све, па и дом, приморавајући родитеље да сву своју енергију утроше на одржавање голог живота, и лишавајући их често могућности да се интензивније старају о деци.
И тако данас упознаје омладина живот у свој његовој страшној стварности много више, много боље и много раније него што га је познавала предратна омладина. Данас већ деца у основној школи читају, готово по правилу, дневне новине, пуне злочина и свих могућих прљавштина свакидашњег живота. Данас су биоскопи пуни младежи, мушке и женске, коју баш највише привлаче плитки и банални филмови еротичне и криминалне садржине. Ношња, обичаји, музика, игра и цео начин живота садашњице упућује омладину на анималну његову страну, а куда год се окрене: свуда злочинство, разврат и вртоглави темпо живота, са необузданом тежњом да се из његове чаше сркне што снажније и што дубље.
20