JUS standardizacija

INFORMACIJE ISO

U ovoj rubrici objavljuju se stručne i druge informacije iz informativnog biltena Međunarodne organizacije za standardizaciju

(ISO).

STANDARDIZACIJA OTKLANJA ZBRKU U ODRŽAVANJU AVIONA

Posada aviona kompanije Swissair mogla bi danas da preuzme komandu nekoga aviona KLM (holandske linije) ili SAS (skandinavske linije) i da njim pilotira bez najmanje teškoća. Zahvaljujući standardizaciji, unutrašnjost pilotske kabine i komande su potpuno ujednačene.

To Je samo jedan deo izveštaja Karla Kaltenborna, člana Norveškog udruženja za standardizaciju, koji je nedavno intervjuisao g. Finn Andvig-a, direktora odeljenja za održavanje i mašinstvo norveškog sektora kompanije SAS.

G. Andvig je objasnio da se za održavanje aviona DC-9 ı Metropolitan, kojim je zadužena Norveška, drži na skladištu 40 000 vrsta rezervnih delova. Otkako Je osnovan Skandinavski nadzorni ured, svakodnevna kontrola tehničkih radova na održavanju aviona kompanije SAS u Norveškoj, Švedskoj ı Danskoj koordinirana je u jednoj organizaciji. »Ranije je svako pitanje moralo biti zasebno podneto vazduhoplovnim nadleštvima svake od triju zemalja, a ova su, zavisno od svojih zakonskih propisa i drugih nacionalnih kriterijuma, često imala različita gledišta o predmetu raspravljanja. Sada se pitanje postavlja samo jednoj osobi i od nje odmah dobije odgovor. To je jedna vrsta racionalizacije i simplifikacije koja koristi sve aspekte standardizacije. Na taj način bili smo u stanju da eliminišemo sve nacionalne varijante, što je meni u velikoj meri olakšalo svakodnevni rad«, dodao je g. Andvig.

Sigurnosne uređaje kao što su pojasi sigurnosti i izlazi u slučaju opasnosti, odobravaju vazduhoplovna nadleštva zemlje u kojoj su ti uređaji proizvedeni. Time je ta oprema automatski odobrena i od skandinavskih vlasti. To je važan primer međunarodne saradnje posredstvom OACI (Organizacije međunarodnog civilnog vazduhoplovstva). Uslov za prijem u članstvo Je, svakako, uzajamno priznavanje propisa ostalih članova.*)

Pre nešto više od dve godine, tri kompanije su se saglasile za standardnu unutrašnju izvedbu aviona Boeing 747 Jumbo-Jet. Umesto propisivanja vlastitih uslova o pilotskoj kabini, komandama, prostoriji za putnike i utovarnim uređajima, Yazduhoplovne kompanije su usvojile zajednički model — što znači korak koji Je omogućio znatne uštede. Osim toga su preduzete mere da se osnuje centar za

· generalne opravke aparata i za nabavku razne

opreme.

Ova harmonija se potpuno razlikuje od ranije situacije. G. Andvig se seća: »Ni jedan deo nekog britanskog aviona nije se mogao koristiti na nekom američkom avionu. U toku mnogih godina posle rata upotrebljavali smo britanske aparate »Sandringham« opremljene američkim motorima, ali je bilo uzaludno pokušavati da se vatrootporno crevo američkog motora priključi na nezapaljivu pregradu britanskog aviona. Sve ostalo na avionu odgovaralo je, naravno, britanskim standardima: dimenzije limova, zakovice, vijci, navoji itd. Pre toga smo imali nemačke aparate Junkers, građene prema nemačkim standardima i Saab Scandia aparate građene prema švedskim standardima. Bila je to beznadežna zbrka. Izgleda mi da bi međunarodna. standardizacija imala ovde veliki zadatak.«

U stvari Je ISO već uradila mnogo korisnog posla u Tehničkom komitetu 20 (Aero- i kosmonautika) koji Je izradio 55 preporuka ISO, a ima ih još četrdesetak u pripremi. Predmeti ovih preporuka obuhvataju počev od boja za označavanje kola mehaničkih komandi do priključaka za snabdevanje gorivom, zatim od standardizovanih pneumatika do lokacije pilotskih komandi. Međunarodna clektrotehnička organizacija (IEC), pridružena organizaciji ISO, takođe radi na standardizaciji električkih i elektrotehničkih predmeta iz oblasti aeronauftike. *) Po istom principu je ISO nedavno obrazovala komitet CER:TICO sa ciljem da uskladi nacionalne certifikate o saglasnosti

sa standardima i da podstiče njihovo uzajamno priznavanje.