JUS standardizacija

296

kom mestu prodaje proizvoda pod garancijom mora postojati i ovlašćeni servis postaviti i sledeća pitanja: kako doći doe tolikog broja specijalizovanih stručnih kadrova i kako bi se takvi servisi ponašali sa ekonomske tačke gledišta?

Kakva je, onda — u smislu odredbe člana 50. Zakona o standardizaciji — obaveza organizacije udruženog rada, koja je proizvod pod garancijom prodala na malo?

Organizacija udruženog rada, koja je proizvod pod garancijom prodala na malo, obavezna je da, na zahtev kupca, preduzme sve potrebne radnje da bi se — pod uslovima iz garantnog lista — otklonili kvarovi i nedostaci na proizvodu i opezbedilo njegovo servisno održavanje. To, pored ostalog, znači i prevoz, odnosno prenos takvog proizvoda od kupca do ovlašćenog servisa, bez obzira na to gde se ovlašćeni servis nalazi. Razume se da iroškovi prevoza, odnosno prenosa bDproizvoda, ne padaju na teret kupca.

Ako, međutim, u mestu prodaje na malo, postoji ovlašćeni servis, onda će se kupac obratiti direktno tom servisu, a ne prodavcu proizvoda.

Treba, takođe, napomenuti da su propisani garanini rokovi, u stvari mimimalni rokovi, što znači da izdavalac garantnog lista može odrediti i duži garantni rok. Razume se da su, u takvom slučaju, obaveze izdavaoca garantnog lista identične i za tako određeni duži garantni rok, kao i za propisani garantni rok.

Za razliku od garantnog roka, koji se za odredene proizvode utvrđuje propisom nadležnog državnog organa, vek trajanja proizvoda Utvrduje proizvođač.

Vek trajanja proizvoda je ono vreme koje je predvideo sam proizvođač da će njegov proizvod trajati pod normalnim uslovima upotrebe i uz primenjivanje datih uputstava za rukovanje i to počev od dana prodaje takvog proizvoda na malo, a za proizvode za Koje je obavezna garancija — počev od dana isteka garantnog roka.

Vek trajanja proizvoda se utvrđuje za industrijske proizvode trajnije upotrebe, ako je ta upotreba uslovljena posebnim tehničkim svojstvima i načinom korišćenja i održavanja proizvoda.

U vreme veka trajanja proizvoda, moraju se za taj proizvod obezbediti servisne usluge i rezervni delovi. \

Servisne usluge i rezervne delove dužna je da obezbedi organizacija udruženog rada koja je proizvela proizvod, a za uvezene proizvoOde — uvoznik, odnosno zastupnik strane firme. Za razliku od garantnog roka, za vreme veka trajanja proizvoda, po isteku garaninog roka, troškovi servisnog održavanja i vrednost rGzervnih delova, padaju na teret kupca. Najzad, Zakon o standardizaciji (Član 95) je obavezao organizacije udruženog rada da za određene proizvode (član 51), utvrde vek irajanja i to u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu pomenutog Zakona, odnosno do 29. avgusta 1978. godine.