Moj život i rad
49
трошковеучињене услед набавке земљишта и зграда, подигох кезнатно цену мојих кола. То сам исто учинио и пре неколико година. Управо, тога пута, нисам оборио цену као што сам чинио сваке године, да бих саградио фабрику код Црвене Реке. Сувишак новца је, оба пута, могао бити добивен од зајма. Али то би нам натоварило на леђа сталан терет, и целокупна будућа производња би има- ■ ла да поднесе један део тога терета, Године 1900.—1910. продали смо 18хиљада 954 кола, и захваљујући нашим новим средствима могао сам спустити цену спортских кола од 950 долара на 780. Идуће године продадосмо 34.520 кола. Тако је почело стално снижавање наших цена упркос сталном пењању цена сировина и надница УпоредимО 1908. са 1911. Особље се од 2.000 радника попело на 42.000. Производња се попела од шест хиљада на скоро тридесет хиљада кола.ј Треба приметити да број особља није растао у истој пропорцији као принос. Прешли смо, тако рећи преконсћ, од мале на велику производњу. Како се то десило? Просто применом једног непогрешног начела: паметном употребом снаге и плата. * '
Фабрикант држаља за секире... У једној малој радиониди, у дну једне уличице, некакав стари радник је проводио читаве године правећи држаљице за секире.
Форд, Мој Живот и Рад.