Moj život i rad

60

Склоп костура подразумева четрдесет шест разних операција или фаза. Први радници утврђују четири наслона за крила против блата. И они не раде апсолутно ништа друго до то: не постављају крила против блата, већ само наслоне за ова крила. Код друге операције мотор, намештен и сам на једном другом бесконачном платну долази да се намести, и тако даље. Неки радници раде само једну или две мале операције, док други чине више. Човек који намешта један део не учвршћује га; често пута један део је сасвим утврђен тек пошто прође кроз више руку. Радник који намешта клинац не намешта матнцу од шрафа; онај који намешта матицу од шрафа не ушрафљује је.

Аутомобил је готов, само да крене. При тридесет четвртој фази, мотор добија бензин. А пре тога је подмазан зејтином. Код броја четрдесет и четири, радиатор је напуњен водом и код четрдесет и петог (последњег) броја, кола излазе и пођу улицом. Један шофер скаче на седиште и тера два сата ради пробе. Суштаствено исти принцнпи су примењени за склапање мотора. Октобра 1913. требало је девет сата и педесет четири минута за склапање једног мотора, Шест месеца доцније, покретним склапањем, ово време било је сведено на пет сата и педесет шест минута. Нема у радионици ни једног рађеног дела који није у покрету. Једни су обешени у ваздуху о ланце који долазе до склопа у унапред одређеном реду. Други иду на покретној платформи, а неки су терани својом сопственом тежином. Ади општи принцип је у томе што се ништа не носи и не гура, осим сировина, сасвим грубих, па и то само донекле.