Narodna milicija
искоришћења постигнутог успеха или џарирања непријатељевог удара.
Савремена борба води се ујевдињеним снагама свих родова војске и ни један од њих није у стању да потпуно
замени другога; сваки има своје специфичне особине које '
треба правилно искористити, На успех не можемо рачунати без добро организованог садејства, Обезбедити најбоље искоришћавање родова војске према њиховим особинама и омогућити све видове садејства био би, према томе, трећи услов за формирање борбених поредака.
Четврти услов је тај да борбени поредак омогући најцелисходније коришћење земљишта. Један од најважнијих елемената за употребу техничких средстава, је земљиште. Правилним коришћењем земљишта повећава св ефект употребе технике, штеде се снаге, смањују губици и пружа се услов за изненађење непријатеља.
Савремени рат је рат мотора, рат моћи, покретљивости и далекометности наоружања, Зато пети услов тражи од
Zastavnik RODOLJUB TASIĆ
· борбених поредака да буду дуббки. Дубином се постиже
стабилност, еластичност, способност за маневар и непрекидно потхрањивање борбе, јер успех напада је могућ једино“ организованим и једновременим ударом по целој тактичкој дубини одбране, а успех одбране заснива се на способности да се издржи навала масе технике и истроши нападачева снага. -
Поред свега наведеног борбени поредак треба, У првом реду, да одговара замисли борбе и да буде у сагласности са идејом команданта и његовим планом,
На крају ваља напоменути да је највећа опасност за једну војску шаблонска, примена борбених поредака, Правилске одредбе о избору борбеног поретка везане за вођење јединице у борби уопште не треба механички копирати. Сваки старешина треба, да формира борбени поредак своје јединице према конкретној ситуацији, водећи рачуна о наведеним условима.
PREVENTIVNE MERE ZA BEZBEDNOST JAVNOG SAOBRAĆAJA U VELIKIM GRADOVIMA
Prema čl. 7-om Zakona o Narodnoj miliciji, Saobraćajna Narodna milicija izvršujući svoje zadatke naročito je dužna da izvršuje propise izdate radi bezbednosti saobraćaja na javnim putevima, da sprečava povredu javnog saobraćaja, da izvršuje propise izdate u cilju'regulisanja nmesmetanog prometa na ulicama, raskršćima, pristaništima, tržištima i dr. javnim mestima itd. iz čega izlazi da pitanje bezbednosti javnog saobraćaja пезиmnjivo spada u red najvažnijih pitanja, koja se postavljaju pred organe Saobraćajne Narodne milicije, Ovo pitanje ima utoliko veću važnost, ukoliko je veća eksploatacija prevoznih sredstava u izvršavanju privrednih i drugih zadataka.
Javni saobraćaj u svom razvitku prati niz pojava (kao sukcesivan porast prevoznih sredstava — u prvom redu motornih vozila, — njihova apsolutna eksploatacija u svim vidovima, potreba prevoza ljudi teretnim motornim vozilima, veliki priliv stanovništva u velikim gradovima i dr. industriskim mestima, itd.) koje uslovljavaju potrebu za dovoljno moćnom, brzom i efikasnom preventivnom službom. U velikim gradovima naše zemlje (kao u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, Sarajevu, Rijeci, Splitu i dr.) zbog bogatstva u prevoznim sredstvima svih vrsta, maksimalne eksploatacije, gustine stanovništva itd. ova se potreba još više ističe.
Da bi se postigao najveći mogući stepen. bezbednosti javmog saobraćaja u jednom velikom gradu, prilikom primenjivanja preventivnih mera, neophodno je potrebno imati stalno u vidu specifičnost saobraćaja u tom gradu. Nije svejedno na pr. koliki je broj prevoznih sredstava svih vrsta u gradu, da li teretna motorna VOzila dominiraju mad putničkim ili ne, da li prevozna sredstva, pod uslovom racionalnog korišćenja, zadovoljavaju potrebe prevoza, da li su i koliko opterećene роjedine čvorne tačke potrebama prevoza, kakav je kolovoz u pogledu širine stepena opterećemssti, kvali'eta izrade, kako se ponaša prema atmosferskim +talozima, kakve su raskrsnice, okulke, koliki je najveći vidik pri vožnji na njima, kakvia je konfiguracija terena itd. Imajući ove elemente u vidu, potrebno je pribeći takvim preventivnim merama Које ођесауаји пајбоца изрећ м postizavanju majvećeg mogućeg stepena bezbednosii saobraćaja, pod uslovom da te mere ne idu na štetu planu prevoza i racionalnom korišćenju prevoznih sredstava.
Uglavnom, preventivne mere bi bile:
Prvo. Perjodičnim tehničko-stručnim pregledom motomih vozila, eliminisati ona vozila, koja, zbog svoje defektnosti, mogu da ugroze bezbednost javnog saobraćaja. Pri ovom pregledu naročito obratiti pažnju na one delove vozila, od čije ispravnosti neposredno zavisi 51gurnost vožnje, kao što su: upravljač -— koji ne sme да: ima veći zazor po lučnoj liniji od 36" (1/10 kruga), zatim kočnice, osvetljenje (malo, veliko i zadnje), gibnjevi, gume i dr. Kod pregleda motornih vozila, koja su specijalmo namenjena prevozu pulnika, treba biti mnogo detaljniji i precizniji.
Drugo. Kod sprovođenja kvalifikacionih ispita za vozače motornih vozila, imati što pravilniji kriterijum kod ispitivanja kandidata iz dela programa praktične vožnje. Ne ograničiti svoju pažnju samo na kandidatovo poznavanje i poštovanje saobraćajnih propisa, već мосаvati pri vožnji njegovu slobodu, hladnokrvnost, okretnost, brzini: reagiranja, ocenjivanja itd. -
Treće. Određivanje mesta na kojima pozornici —
· saobraćajni milicionari imaju da regulišu saobraćaj, tre-
ba da uslove objektivne potrebe. Koliko je pogrešno ne postaviti pozornika-saobraćajnmog milicionara na živoj raskrsnici, toliko je još pogrešnije postaviti ga tamo, gde se saobraćaj može nesmetano odvijati bez njegovog prisastva. Na mnajživljim raskrsnicama postavljati пајbolje saobraćajne miliiconare koji bi svojom brzom i energičnom intervencijom doprineli pravilnom odvijanju saobraćaja.
Četvrto. Kod određivanja mesta za pešačke prelaze imati u vidu dozvoljenu brzinu vožnje, dužinu, odnosno širinu kolovoza, živost kolskog i pešačkog saobraćaja. Pogrešno je određivati pešačke prelaze po sredini Коlovoza, između dve raskrsnice — dvia ugla, na kom se delu može po rravilu razviti puma dozvoljena brzina vožnje. Uzeti u obzir takva mesta koja s jedne strame, ~
'po saobraćajnim propisima, zahtevaju od vozača da ski-
ne nogu s gasa i da je stavi na pedalu kočn'ce, i koja, s druge strane, omogućuju pešacima dobar vidik i nesmetan brz prelaz preko kolovoza.
Peto. Kod postavljanja međunarodnih saobraćajnih znakova biti izdašan u tom smislu. Na svim mestima gde je potrebno postavljati odgovarajuće saobraćajne znakove, jer praksa govori da su se mnogobrojni slučajevi prekršaja propisa javnog saobraćaja desili zbog nedostatka ovih međunarodnih saobraćajnih znakova. Pored ostale široke primene ovih znakova, odgovara-
•
;